مقالات تخصصی

آجر رستیک چیست؟ سبک زیبای رستیک در معماری

آجر رستیک

آجر رستیک نوعی از آجر است که شکل طبیعی آن حفظ شده است. در واقع در ساخت آجر رستیک عمل پرداخت به شکل کامل  انجام نمی شود. آجرهای روستیک مانند آجر دکوراتیو که برای نما استفاده می شوند، دارای زوایا و شکل استاندارد نیست و بیشتر شباهت به آجرها و خشت های طبیعی دارد. کسانی که طرفدار دکوراسیون طبیعی هستند از این نوع آجر استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

به چه نوع آجری، روستیک می گویند؟

آجر رستیک از جنس آجر نسوز است که می توان با بهره گیری از آن نمای داخلی و بیرونی ساختمان را به شکل زیبایی دکور کرد. در ساخت این آجر از فرم و بافت طبیعی حفظ می شود. از همین رو در روند ساخت آن پرداخت، رنگ و نازک کاری آن مانند آجر لفتون صورت نمی گیرد. بلکه شکل اولیه آجر حفظ می شود.

آنچه باعث ساخت این آجرها شد، سبک زندگی شهری و دور شدن از طبیعت و زیبایی های طبیعی در زندگی انسان ها بود. از همین رو بخشی از طراحی های معماری به سمت و سوی زنده کردن اشکال طبیعی و ایجاد آرامش در نمای ساختمان ها رفت.

برای تولید این آجر که از جنس آجر نسوز است، رنگ ها و اندازه های مختلفی تعریف شده که در پس از پخت آجر، به کمک دستگاهی آب را با فشار به آن آجر می پاشند، تا دانه بندی آجر نامنظم و نامرتب شود. دلیل زیبایی و طبیعی بودن این آجر نیز همین بی نظمی دانه بندی آجر است.

آجر رستیک

کاربرد آجر رستیک در نما

در واقع آجر رستیک نوعی طرح می باشد که از آن در انواع آجرها استفاده می شود. آجر رستیک به دلیل پستی و بلندی هایی که دارد باعث شده است تا شکلی زیبا و منحصر به فردی داشته باشد. این آجر علاوه بر زیبایی خاصی که دارد به دلیل مقاومت و استحکام بالا دارای کاربردهای مختلفی می باشد که می توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

 کاربرد آجر روستیک دکوراسیون داخلی

امروزه افراد برای زیباسازی نمای داخلی هزینه های بسیاری انجام می دهند. یکی از به صرفه ترین مصالح که می توان از آن استفاده کرد، آجر رستیک است.
این طرح از آجر به دلیل تنوع بالایی که در رنگ دارد باعث شده تا کاربرد آجر روستیک در دکوراسیون داخلی بسیار جلب توجه کند. نمای اتاق خواب، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و… با طراحی آجر نما رستیک به شدت فضای فوق العاده ای را ایجاد می کند .

کاربرد آجر روستیک در نمای اتاق خواب

کاربرد آجر نما رستیک در این بخش از نمای داخلی می تواند به عنوان یک دیوار برجسته شناخته شود. دیواری که با کار بردن هر نوع رنگ و مدل از آجر رستیک می توانید هم سبک سنتی و هم سبک مدرن در آن ایجاد کنید. به طور مثال کاربرد آجر رستیک در نمای اتاق خواب به همراه گلیم، ظروف تزئینی سفالی، شیشه های رنگی و… فضای سنتی و گرمی را ایجاد می کند.
اما ترکیب آجر رستیک با آباژور، فرنیچر، چوب و تخت خواب های امروزی نمای اتاق خواب را مدرن و مینیمال می کند. بافت نامنظم آجر نمای رستیک همواره یادآور صخره و طبیعت می باشد که وجود آن در اتاق خواب به همراه گل و گیاهان آرامش فوق العاده دل انگیزی را برای گذراندن ساعات استراحت فراهم می کند.

کاربردهای آجر نما رستیک در نشیمن

استفاده از آجر رستیک در نمای داخلی نشیمن به عنوان دیوار تزئینی، تی وی وال و قفسه کتاب موجی از آرامش و طبیعت را برایمان ایجاد می کند.

یکی از زیباترین صحنه‌های هنر معماری و طراحی دکوراسیون ترکیب آجر رستیک در کنار گلدان‌های زیبا و مصنوعاتی مانند قالی و ظرف‌های سفالی است.

طراحی نمای سرویس بهداشتی با آجر رستیک

شاید استفاده از آجر روستیک در سرویس بهداشتی برای بسیاری از افراد تعجب بر انگیز باشد و یا تصورتان این باشد که آجر در فضای مرطوبی مانند حمام و سرویس بهداشتی شوره می زند. اما امروزه با وجود آجرهای با کیفیت دیگر نگران این امر نباشید و خلاقیت خود را برای ایجاد یک نمای جذاب در سرویس بهداشتی به کار ببرید.
کاربرد آجر رستیک در نمای سرویس بهداشتی می تواند به عنوان دیوار پشت توالت فرنگی، روشویی و وان یا دوش حمام باشد.

استفاده از آجر رستیک در آشپزخانه

از آجر نما هایی همچون آجر نسوز نما، آجر دکوراتیو و… نیز می توان برای نمای آشپزخانه و فضای بین کابینتی استفاده کرد؛ چه بسا که این آجرها از تنوع رنگی بسیاری برخوردار هستند و هر سلیقه ای را پوشش می دهند.

کاربرد آجر رستیک در نمای خارجی

نمای خارجی یک ساختمان می تواند هویت آن را مشخص کند بنابراین بسیار مهم می باشد چه متریالی برای نمای آن استفاده شود. آجر رستیک برای ساختمان های مسکونی، اداری، مدرن، سنتی، کافی شاپ و… کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد آجر نما رستیک در کافی شاپ و رستوران

نماهای کافی شاپ و رستوران ها تاثیر بسیار مهمی در جذب بیشتر مشتری دارد. در این مکان ها، نما باید آرامش بخش و به دور از هر شلوغی باشد. کاربرد آجر رستیک در اینجا بسیار شاخص می شود؛ زیرا به تنهایی و با کمترین اکسسوری ها هم می توان نماهای بسیار خلاقانه و جذابی را درست کرد.

یکی از مزیت های آجر نما رستیک انعطاف پذیر بودن آن است. به این صورت که با آن می توان هم نمای مدرن در کافی شاپ و هم نمای سنتی در رستوران ها داشت. علاوه بر آن با ترکیب کردن این آجر با سایر مصالح نما نیز می توان بی نهایت نما به سبک های مختلف ایجاد کرد.

آجر رستیک

انواع آجر رستیک

آجر رستیک با توجه به نوع کاربری ان انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • ال نسوز روستیک: از این آجر بیشتر برای گوشه ها استفاده می شود. همین شکل ساختاری سبب شده تا نصب این آجرها در گوشه ها تسهیل شود.
  • روستیک قرمز: یکی از انواع معروف آجرهای روستیک رنگ قرمز آن است که می تواند برای نمای بیرونی و داخلی استفاده شود.
  • پلاک نسوز روستیک: کاربرد این آجر نیز بیشتر برای نمای بیرونی یا ساخت شومینه مورد توجه است.
  • نسوز روستیک: از این آجر برای نما و دیوارهای دکوراتیو استفاده می شود. این نوع روستیک در اندازه های مختلف کوچک و بزرگ تولید می شود و کاربری های مختلف برای نما و دکور دیوار دارد.

جمع بندی

همانطور که می دانید آجر رستیک نوعی از آجرهای سفالی است که بیشتر کاربرد نما دارد. در ساختمان های امروزی که بخواهند از این نوع آجر استفاده کنند، آزادی عمل بیشتر می شود. چرا که می توان از متریال مختلف در کنار آن استفاده کرد. عمدتا این آجر به رنگ قهوه ای تولید می شود که می توان در ساخت ویلا یا خانه باغ استفاده کرد.

علاوه بر نمای بیرونی خانه باغ یا ویلا، می توان از آن به عنوان دیوار دکوراتیو پشت تلویزیون، ساخت شومینه و حتی دیوار حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید. حتی برای دکور دیوار اتاق خواب و پذیرایی نیز می توانید از این نوع آجر استفاده کنید.

یکی از مهمترین مزیت های این آجر عدم محدودیت استفاده از آن و نیز همنشینی آن با سایر متریال می باشد. از آجرهای روستیک می توانید در کنار چوب و سنگ نیز استفاده کنید و همچنان از زیبایی و جلوه طبیعی آن بهره ببرید. نکته مهمی که درباره آن وجود دارد اینکه علیرغم تنوع رنگی که این آجرها دارند، اما از هیچ رنگ مصنوعی در روند تولید آن استفاده نمی شود.

نکته پایانی اینکه در صورتی که علاقمند به دکور نزدیک به طبیعت و محیط های روستایی دارید، آجرهای روستیک در اندازه ها و انواع مختلف می تواند شما را به این خواسته نزدیک کند. در نظر داشته باشید که در زمان خرید از فروشگاه های معتبر و با سابقه در زمینه تولید و عرضه آجر اقدام کنید تا در نهایت در کنار زیبایی ظاهری از کیفیت بالایی نیز در پروژه مورد نظر بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید