مقالات تخصصی

آجر نمای سفید رقیب آجرهای رنگی- بررسی مزایا و معایب آجر سفید

آجر نما سفید

آجر در هر رنگ و طرح طرفداران بسیاری دارد اما آجر نمای سفید یکی از محبوب‌ترین‌ها است. در این مقاله از آجر دوران به کاربردهای این آجر زیبا و دلایل محبوبیتش می‌پردازیم.

شاید اولین تصویری که از آجر در ذهن هر کسی نقش می‌بندد، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز آن باشد که از سالیان پیش تا به امروز همواره از محبوب‌ترین آجرها بوده است. اما مدت‌هاست که این آجر رقیب سرسخت دیگری پیدا کرده و آن رقیب سرسخت، آجر سفید است.

آجر تنها متریالی است که زمین و رنگ و بوی خاک را برای ما تداعی می‌کند و در هر زمان و مكان به فراخور موقعیت و کاربرد، شكلی خاص به خود گرفته و تنوعی بی‌مثال را رقم زده می‌زند. به همین دلیل حضور گرم آجر در معماری و طراحی بیرونی و داخلی بناهای امروزی نه تنها رنگ نباخته، بلكه در شكل و قالب‌های متنوع‌تری نقش‌آفرینی می‌کند.

آجر برای مردمان این مرز و بوم چیزی فراتر از یک مصالح ساختمانی و بخشی از فرهنگ و هویت ماست که به زیبایی تمام در آن نقش بسته است. پیوند عمیق معماری ایرانی با این متریال خاطره‌انگیز نیز به همین خاطر است. پیوندی جدانشدنی که روزبه‌روز ما را به آن وفادارتر می‌کند.

کاربردهای آجر نمای سفید

آجر این روزها زیباتر، متنوع‌تر و مدرن‌تر از همیشه است و در هر جایی مانند محوطه‌سازی، آشپزخانه، کف و حتی سرویس‌های بهداشتی به کار برده می‌شود. اینها مواردی هستند که در گذشته دیده نمی‌شد و شاید تصور آن نیز غیرممکن بود.

روزی تصور می‌کردید که آجر حتی به شخصی‌ترین مکان خانه یعنی اتاق خواب‌هایمان نیز نفوذ کند؟

بله این تفاوت آجر دیروز و امروز است. چیزی که آن را انتخاب اول بسیاری از افراد با سلایق متفاوت کرده است. طرفداران سبک مدرن، افرادی که ذائقه سنتی خود را همچنان حفظ کرده‌اند، طرفداران محیط‌‌ زیست و… .

این متریال برای هر سلیقه محصولی برای عرضه دارد و در بین انواع متنوع آن، آجر سفید از محبوب‌ترین‌ها و پرکاربردترین‌ها است.

آجر سفید هم می‌تواند حس و حال نوستالژیک آن را به خوبی منتقل کند و هم قادر است کاربردهای مدرن آجر را به رخ بکشد، کاربردهای آن همچون سایر آجرها بسیار گسترده و موارد زیادی را شامل می‌شود.

در تمامی این کاربردها این متریال پرقدرت درخشیده، اما در ادامه به دلیل محبوبیت بسیار آن در دکوراسیون داخلی به این کاربرد جذاب می‌پردازیم.

آجر نمای سفید

آجر نمای سفید در کوراسیون داخلی

اگر دقت کنید در دکوراسیون داخلی هر خانه‌ای رنگ سفید از بیشترین رنگ‌هایی است که دیده می‌شود. حتی اگر وسیله‌ای به این رنگ وجود نداشته باشد، به جرات می‌توان گفت دیوار سفید پای ثابت همه خانه‌ها است. به همین منظور برای ایجاد تنوع می‌توان یک دیوار پوشیده با آجر سفید را جایگزین دیواری ساده به رنگ سفید کرد و از بافت بینظیر آن لذت برد. چرا که دیواری با این آجر، هم حس و حال همان دیوارهای سفید رنگ را به فرد القا می‌کند و هم بافت آجر را و این یک ترکیب فوق‌العاده است.

آجر به خوبی توانسته بیش از پیش جای خود را در خانه‌ها و در دکوراسیون داخلی محکم کند چرا که در گذشته نما اکثر خانه‌ها آجری بود و در فضای داخلی اثری از آن نبود. اما امروز داستان کمی متفاوت است.

این روزها کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی همپای استفاده از آن در فضای بیرونی و نما در حال پیشروی است. مخصوصا آجر سفید که به سادگی توانسته با سایر مصالح و سبک‌های متفاوت همخوانی داشته باشد و البته این یکی از عواملی است که این آجر را تا این اندازه از محبوبیت برخوردار کرده است.

آجر سفید با هر رنگ بندکشی و با هر سبکی که بر روی هم چیده شود، نمایی متفاوت پیدا می‌کند و از این رو دست افراد را برای اجرای سبک‌های متنوع مانند مینیمال، اسکاندیناوی (که شباهت بسیاری به سبک مینیمال دارد)، بوهو یا رستیک باز می‌گذارد.

همانطور که بیان شد می‌توانید برای این آجرها از بندکشی‌های متفاوت با رنگ‌های متنوع استفاده کنید. اما در صورتی که از آن دسته افرادی هستید که به دنبال رسیدن به سفیدترین سطح ممکن هستید، از ملات سفید استفاده کنید. چون حدودا 20% از فضای دیوار آجری را تشکیل می‌دهد و تاثیر بسزایی در رنگ نهایی آجر دارد.

معایب استفاده از آجر نمای سفید

اگر به دنبال انتخاب نما برای ساختمان خود در مناطق زلزله‌خیز هستید، آجرنما سفید نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ زیرا در صورت لرزش شدید، می‌تواند به‌سادگی تخریب شود. یکی دیگر از موارد ذکر شده در لیست معایب استفاده از آجر نما سفید این است که تمیزکردن آجرنماهای سفیدرنگ کار نسبتاً مشکلی است و از سویی آجرهای موجود در نما به‌سهولت گردوخاک را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ساختمان در معرض آلودگی و دود بیش از حد قرار دارد، رنگ آجر نمای سفیدرنگ کدر شده و به تمیزکاری سریع نیاز دارد.

یکی دیگر از مواردی که در لیست معایب استفاده از آجر نما سفید باید به آن توجه کرد این است که در مناطقی که میزان بارندگی به‌شدت بالا است، سطح آجر نمای سفید با آلودگی‌های موجود در آب باران تغییر رنگ می‌دهد. همچنین این نوع نما نسبت به سایر نماها سریع‌تر جرم بیشتری که شامل قارچ‌ها هست را به خود جذب می‌کند.

آجر نمای سفید

مزیت آجر نمای سفید

اجر نسوز سفید، انتخابی مناسب برای محیط با دمای بالا

آجر نسوز سفید یک نوع خاص از آجر نماهای سفید است که علاوه بر اینکه از تمامی موارد موجود در لیست مزایا و معایب استفاده از آجر نما سفید برخوردار است، از ویژگی مقاومت و استحکام زیاد در برابر دمای بالا و آتش‌سوزی برخوردار است. آجر نسوز سفید انتخاب خوبی برای نمای ساختمان‌ها در محیط‌های قابل اشتعال مانند ساختمان‌های قرار گرفته در پالایشگاه‌ها، کوره‌ها و محیط‌های عملیاتی است.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده این نوع آجر، اکسیدهای آلومینیوم و سیلیس هستند. البته ترکیبات موجود در آجرهای نسوز سفید تعیین‌کننده این موضوع هستند که این آجرها می‌توانند تا چه دمایی را  تحمل کنند. بهترین نوع این آجرها تا دمای ۳۶۰۰ درجه فارنهایت را می‌تواند تحمل کند و دماهای بالاتر از این مقدار می‌تواند منجر به ذوب شدن این آجرها شوند. این آجرها توسط فرایندهای موجود در آجرسازی مانند ریخته‌گری با گل نرم، پرس خشک و همچنین پرس گرم تولید می‌شوند. آجرهای نسوز با طول، عرض و ضخامت‌های متفاوت برای پوشش تمامی محیط‌ها در بازار موجود است. البته قبل از خرید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت آجرهای سفیدرنگ نسوز نسبت به آجر نماهای سفید بالاتر است.

ایده‌هایی زیبا برای استفاده از آجرنمای سفید در نمای ساختمان‌ها

استفاده از آجر نما سفید در کنار آجرنما به رنگ دیگر می‌تواند جلوه درخشنده‌ای را به ساختمان شما ببخشد. به‌عنوان نمونه ترکیب رنگ قهوه‌ای و سفید می‌تواند نمای ساختمان را از حالت ساده و یکنواخت خود خارج کند. همچنین اگر ساختمان موردنظر دارای سقف شیروانی باشد، می‌توان از آجر نماهایی با رنگ تیره برای سقف و آجرنماهای سفید برای نمای بدنه ساختمان استفاده کرد تا یک تم کلاسیک زیبا را شکل داد.

اگر در نمای خانه‌های طبقاتی از آجر نمای سفید استفاده می‌کنید، می‌توانید بخش جداشدگی طبقات از یکدیگر را با یک ردیف آجرنما به رنگ دیگر نشان داد و یا کلاً طبقات مختلف را با آجر نماهای رنگ‌های مختلف نما داد. همچنین برخی از آجرهای سفیدرنگ نما دارای خطوط محوی از رنگ‌های دیگر هستند که می‌تواند ایده جالبی برای طراحی نمای ساختمان شما باشد.

می‌توانید این آجرهای نما را با نماهایی از جنس دیگر مانند سنگ ترکیب کنید تا یک نمای شیک و منحصربه‌فرد را خلق کنید. به‌عنوان نمونه می‌توانید دور پنجره‌های ساختمان را با آجر سفیدرنگ پوشش داده و بقیه نما را از سنگ استفاده کنید.

آجر سفید یا آجر با رنگ‌آمیزی سفید؟

جذابیت آجر سفید از هیچ کس پوشیده نیست اما موضوع مهم این است که گزینه بهتر کدام است؟ آجر سفید یا آجر با رنگ‌آمیزی سفید؟

این که شما از آجر رنگ شده استفاده کنید یا آجری که سفید است ظاهر کاملا متفاوتی را ایجاد می‌کند. در حالی که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آجری که خود به رنگ سفید است را انتخاب کنند، برخی به منظور صرف هزینه کمتر، آجری که دارند را به رنگ سفید درمی‌آورند.

اما باید بدانید ان کار گرچه در ابتدا ممکن است باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود، اما در بلند مدت، نگهداری و رنگ‌آمیزی مجدد شما را متحمل مخارج بیشتری می‌کند. زیرا رنگ کردن سطح آجر دوام آن را کمتر و نگهداری از آن را بیشتر می‌کند.

با این تفاسیر در صورتی که قصد رنگ کردن آجر را دارید به این نکته مهم دقت کنید:

در  انتخاب رنگ بسیار دقت کنید چون استفاده از رنگ اشتباه بر سطح آجر، سطح متخلخل آن را پوشش می‌دهد و همین امر منجر به باقی ماندن رطوبت و کپک زدن آن می‌شود. پس از رنگی استفاده کنید که به آجر شما اجازه تنفس دهد مانند رنگ‌های معدنی.

این نکته مهم را فراموش نکنید که آجر “زنده” است و باید با آن رفتاری درخور ماهیتش داشته باشید.

سخن پایانی

در اینجا به آجر سفید، کاربردهای این آجر زیبا و دلایل محبوبیتش پرداختیم. با آشنایی بیشتر با این متریال دوست‌داشتنی به واسطه این مطلب می‌توانید خریدی مناسب انجام دهید. اما توجه داشته باشید که تنها ظاهر آن را مد نظر قرار ندهید و آجری انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. چرا که با خرید جنس با کیفیت سالها از نگهداری، تعویض و خرج‌های اضافه در امان هستید و از زیبایی روز اول سالها بهره‌مند می‌شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید