مقالات تخصصی

استفاده از آجر به سبک پارامتریک

سبک پارامتریک با آجر نما یکی از گزینه هایی است که امروزه بسیار مورد توجه است. در میان چندین مصالح ساختمانی که برای سبک سازی نمای بیرونی خانه ها استفاده می شود، نماهای آجری ارزش زیبایی شناختی بسیار قوی دارند و با بسیای از شرایط آب و هوایی مطابقت دارد.

این مصالح ساختمانی خاکی باعث می شود که سطوح بسیار مقرون به صرفه، با تعمیر و نگهداری کم و بادوام جایگزین سطوح گچ کاری شده معمولی شوند.  بسیاری از طراحان، نمای پارامتریک آجری را با طرح هایی مدرن ترکیب می کنند. به عبارتی طراحی پارامتریک در معماری آجری ، می تواند آن را از دیگر سازه ها، متمایز کند. برای مطالعه بیشتر تا پایان مقاله همراه آجر دوران باشید.

سبک پارامتریک چیست؟

“طراحی پارامتریک یک رویکرد طراحی مبتنی بر کامپیوتر و نرم افزار است که ویژگی‌های هندسی طرح را به عنوان متغیر در نظر می‌گیرد. ابعاد، زوایای و ویژگی های هندسی با پیشرفت طراحی، شکل پذیر باقی می مانند”. این جمله تعریف پاتریک شوماخر معمار معروف آلمانی و نظریه پرداز نسبت به طراحی پارامتریک است. با استفاده از طراحی پارامتریک، ما می‌توانیم طیف کاملی از گزینه‌های طراحی را بررسی کنیم و راه‌حلی یکپارچه بسازیم.

معماران و طراحان با توافق مشترک شرایط موجود و شاخص های عملکرد کلیدی یک پروژه را شروع می‌کنند. در این شیوه یک الگوریتم پارامتریک را برای تولید گزینه‌هایی ایجاد می‌شود که طیف کاملی از احتمالات را بررسی می‌کند. سپس این گزینه‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود و بینش‌هایی را با مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

سبک پارامتریک

طراحی پارامتریک به لطف فناوری و به‌ویژه تکنیک‌های طراحی دیجیتال پیشرفته، روشی متفاوت برای درک طراحی است. از نقطه نظر نظری، طراحی پارامتریک سیستمی از پارامترها، متغیرها و محدودیت ها را برای ایجاد اشیاء همه کاره از طریق استفاده از نرم افزارهای تخصصی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر به یک مکعب نگاه کنیم، متغیرهایی که می‌توانیم معرفی کنیم، لبه‌ها، طول، عرض و ارتفاع آن هستند که با آن ابعاد مکعب را کنترل می‌کنیم. طراحی پارامتری شامل تغییر آن متغیرها با استفاده از الگوریتم ها برای به دست آوردن یک شی کاملا متفاوت است. همانطور که می بینید، یکی از ویژگی های طراحی پارامتریک انعطاف پذیری است.

امروزه می‌توان  نمای پارامتریک را در ساختمان‌ها، خانه‌ها یا سقف‌هایی با طرح‌های همه‌کاره، روان و ارگانیک مشاهده کرد، اما در عین حال می‌تواند هر زمینه‌ای از طراحی، از معماری یا مهندسی، تا طراحی داخلی یا حتی مد را شامل شود. طراحی پارامتریک محدودیتی ندارد، پررنگ و پویا است و اشکال هندسی را برای تمرکز بر پیکربندی های ارگانیک، پیوسته، سیال و هارمونیک پشت سر می گذارد. کاربرد آن در معماری و طراحی صنعتی فضاهای آینده نگرانه و منحصر به فردی را ایجاد می‌کند.

نمای پارامتریک چه نکاتی دارد؟

آزادی بیشتر

در نمای پارامتریک امکان ایجاد اشکال نامنظم و سیال وجود دارد. رایج ترین و قابل توجه ترین آن‌ها برای آنچه نشان می‌دهند، اشکال ارگانیک الهام گرفته شده از طبیعت هستند. اشکال ارگانیک با خطوط  نامنظم ، انتقال حرکت و پویایی مشخص می‌شوند. آن‌ها دقیقاً با فضاهای عمومی سازگار می‌شوند و سیالیت و تداوم را فراهم می‌کنند.

 طرح های منحصر به فرد

هنگامی که یک معمار هر متغیری مثل نقاط، خطوط، صفحات، حجم ها را تغییر می‌دهد، نرم افزار پارامتریک طیف وسیعی از احتمالات را ایجاد می‌کند. طبیعت دوباره وارد بازی می‌شود و با ایجاد فرم‌های منحصر به فرد و تکرار نشدنی را ایجاد می‌کند. در طراحی پارامتریک، زمانی که یک معمار طرحی را خلق می‌کند، مشابه آن در جهان وجود ندارد.

انعطاف پذیر و سازگار

انعطاف پذیری به این تکنیک قدرت می‌دهد تا با نیازهای مکان ها یا افراد سازگار شود. همانند طبیعت، ستون‌ها، گوشه‌ها، پله‌ها یا حتی قفسه‌ها را می‌توان به روشی طبیعی و ارگانیک در فضاها ادغام کرد.

زیبایی شناسی

عملکرد زیبایی شناختی آن به وضوح قابل توجه است و فضاهایی را با سطح مشخصی از شخصیت و تمایز ارائه می‌دهد؛ بدون اینکه از مزایای عملکردی و کاربردی آن غافل شود.

نامحدود

می‌توان از آن برای فضاهای مسکونی، تجاری و سایر انواع ساختمان‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با مصالح متعدد، از چوب – کاج، توس، گیلاس،…- تا فلز و آجر ساخت. شما می‌توانید با مقایسه قیمت آجر، فلز و چوب متناسب با هزینه های پیش رو مصالح مورد نظر خود را انتخاب کنید. محدودیت اصلی طراحی پارامتریک تخیل هر فرد طراح  است.

مزایای سبک پارامتریک با آجر نما

دامنه معماری و طراحی پارامتریک در معماری آجری فراتر از حریم خصوصی یا زیبایی شناسی است. در اینجا به برخی از مزایای نمای پارامتریک آجری می پردازیم:

خنک کننده طبیعی با جریان هوا

به طور سنتی، نماهای آجری و سوراخ دار به عنوان خنک کننده طبیعی با جریان هوا در نظر گرفته شده و برای محافظت از مصالح ساختمانی سنتی (مانند آجر و سنگ) در برابر گرمای شدید استفاده می شد که فضای داخلی را به طرز طاقت فرسایی گرم می کرد. اصل سیستم در سبک پارامتریک با آجر نما این است که وقتی هوا از طریق چنین موادی عبور می کند، قدرت جریان هوا را افزایش می دهد و آن را کمی خنک می کند.

همچنین از آنجایی که پانل های نما سمت ساختمان ها را می پوشانند، آن را در برابر نور ثابت خورشید محافظت می کند و در نتیجه از افزایش گرما دیوارها می کاهد. به زبان ساده، در خانه های مدرن، در طراحی پارامتریک در معماری آجری ، به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه انرژی تمرکز می شود.

سبک پارامتریک

حفظ حریم خصوصی با سبک پارامتریک با آجر نما

در شهرها که ساختمان ‌ها نزدیک به هم ساخته می‌شوند، حریم خصوصی خانه‌ ها را از بین می برند. پانل‌های نمای پارامتریک آجری به ایجاد یک صفحه حریم خصوصی کمک می‌کنند که می‌تواند خانه یا آپارتمان فرد را از دید مستقیم خانه‌های مجاور مسدود کند.

جذب بیشتر نور خورشید با نمای پارامتریک آجری

انتشار نور مستقیم خورشید در ساختمان باعث افزایش نور خورشید و تابش خیره کننده می شود. در حالی که افزایش بیش از حد خورشید و قرار گرفتن در معرض مستقیم می تواند مضر باشد، اجازه دادن مقدار کافی نور طبیعی به فضای ساختمان عامل مهم دیگری است که نمی توان در طراحی پارامتریک در معماری آجری نادیده گرفت. سبک پارامتریک با آجر نما اطمینان می دهد که مقدار کافی نور خورشید وارد پوشش ساختمان می شود.

برخی از خانه های مدرن نماهای شیشه ای نصب می کنند که باعث روشنایی بیش از حد بیرونی در طول روز می شود. با نصب نمای پارامتریک آجری در مناطق خاص، می توان میزان نور طبیعی ورودی به خانه را کنترل کرد. اساسا، به تعادل مناسب انرژی در فضای داخلی دست یابید.

تنظیم جریان هوا در سازه

یک سازه ساختمانی که دارای طراحی مقاوم در برابر باد است، از ساکنان خود در برابر بادهای شدید و آوارهای معلق محافظت می کند. طراحی پارامتریک در معماری آجری ، ساخت و ساز مقاوم در برابر باد را برای محافظت از سازه ساختمان و ساکنان آن در برابر پیامدهای فاجعه بار در طول حوادث باد شدید، حیاتی می نماید. در واقع نماها نقش بزرگی در حفظ حرکات باد و انتقال هوشمندانه آنها به سازه اصلی ساختمان دارند.

سخن پایانی

امروزه در ایران نیز نمونه‎‌های موفقی در معماری آجری به چشم می‌خورد و منظر شهری جذابی را برای ساکنان ایجاد کرده است. کاربرد آجرها در پروژه‌های مدرن بیشتر در نمای ساختمان‌ها اتفاق می‌افتد. چیزی که امروزه به عنوان آجر نسوز نما در دسترس قرار گرفته است، زیبایی، دوام، کیفیت و نحوه اجرای ساده را برای طراحان به ارمغان آورده است.

در صورتی که این مطلب برایتان مفید بوده، دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و برایمان بنویسید که آیا شما چیدمان آجر به سبک پارامتریک را می‌پسندید یا خیر؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید