مقالات تخصصی

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی :در بسیاری مواقع برای افراد از این که بین آجر و مصرف انرژی ارتباطی وجود داشته باشد ، تامل بر انگیز می باشد، در حالی که این موضوع واقعیتی غیر قابل انکار می باشد .

نماهای آجری از جمله نماهای سنتی و مدرنی می باشند که استفاده از آن ها تاثیر بسیاری در کاهش مصرف انرژی دارد . اما برای چگونگی تاثیر آن ها در کاهش مصرف انرژی توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید .

آجر ها از گذشته به عنوان متریالی مقاوم و موثر در برابر صرفه جویی انرژی شناخته شده اند و لازم به ذکر است که در این زمینه نیز بسیار جلب توجه نموده اند و محبوبیت کسب کرده اند .

همانگونه که همه ما شاهدیم امروزه کمبود ذخایر انرژی و صرفه جویی در مصرف آن ها از جمله دغدغه های مهم بشر به شمار می رود و به همین دلیل نیز تا کنون از هر روشی که در کاهش مصرف انرژی یا صرفه جویی در مصرف موثر باشد ، استفاده کرده اند .

در این میان نکته ی قابل تامل و البته تاسف باری که وجود دارد ، قرار گرفتن ایران در رتبه های نخست مصرف انرژی در دنیا می باشد . بنابراین لازم است تا به این مهم اهمیت زیادی در ایران داده شود و روش هایی که موثر در کاهش مصرف می باشند به کار گرفته شوند . این امر در حوزه ی ساخت و ساز نیز باید رعایت شود که البته از مهمترین صنایع می باشد و لازم است تا تمامی اصول و نکات بهینه سازی مصرف انرژی رعایت شود و مصالح به درستی انتخاب و اجرا شوند .

نقش صنعت ساختمان در مصرف ذخایر انرژی

روش‌های احداث ساختمان در هر کشوری بیش از یک سوم انرژی مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین خاطر در کشورهای پیشرفته دنیا ساختمان‌های کم مصرف، سبز و پایدار در معرض توجه قرار گرفته‌اند.

میزان انرژی مصرفی که در ایران به ساختمان‌ها تعلق دارد، چیزی حدود 5 تا 6 برابر استانداردهای بین‌المللی است که به طور تقریبی 40 درصد از کل مصرف انرژی در کشور را شامل می‌شود. این میزان در مقایسه با سایر صنایع در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد.

متاسفانه سالیان طولانی در صنعت ساختمان در کشور ما ملاحظات دقیقی پیرامون بحران کمبود ذخایر انرژی صورت نمی‌گرفت و به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها نیز توجه درخوری نمی‌شد. در صورتی که این اتلاف با همین سرعت پیش می‌رفت، علاوه بر دامن زدن به بحران کمبود انرژی در جهان، منجر به تشدید آلودگی محیط زیست نیز می‌شد.

اما خبر خوب این است که در سال‌های اخیر، سازوکارهای چشمگیری جهت عبور از این بحران شد و اقداماتی کارآمد در راستای اصلاح آن انجام گرفت. مصرف بیش از پیش مصالحی مانند آجر در نما ساختمان‌ها گواه روشنی بر این امر است.

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی

در راستای توجه به ملاحظات محیط زیستی با تدوین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که از سال 1384 صورت گرفت، رعایت اصول آن در ساخت‌وساز الزامی و به واسطه این مبحث، توجهات به موضوع انرژی بیشتر از گذشته شد. مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به موضوع کاهش میزان مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن می‌پردازد و بسیاری از اقدامات اثربخش انجام شده در این راستا مرهون توجه به این مبحث است. در مبحث 19 انتخاب مصالح مناسب ساختمان از مهمترین موضوعات است.

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

در این مبحث، ساختمان‌ها با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار دارند و از نظر میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  1. ساختمان‌های با صرفه‌جویی زیاد در مصرف انرژی
  2. ساختمان‌های با صرفه‌جویی متوسط در مصرف انرژی
  3. ساختمان‌های با صرفه‌جویی کم در مصرف انرژی
  4. ساختمان‌های بدون نیاز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی

این میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به عواملی است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

  • شرایط بهره‌گیری ساختمان از انرژی خورشیدی
  • نوع انرژی مصرفی (برقی و غیر برقی) برای تامین گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی
  • نسبت سطح پوسته خارجی نورگذر ساختمان به سطح زیربنای مفید آن
  • استفاده ازسیستم‌های نوین تهویه
  • نحوه استفاده از ساختمان با کاربری غیر مسکونی (مداوم یا منقطع)

پوسته خارجی ساختمان که پیشتر به آن اشاره شد، نوعی جداکننده فضای داخلی و خارجی ساختمان است که نقش مهمی در مصرف انرژی دارد.

در اینجا ضروری‌ترین نکته دانستن این مورد است که پوسته خارجی مهمترین بخش اکثر ساختمان‌ها در مصرف انرژی است.

در گذشته پوسته خارجی حائلی بین فضای داخلی و خارجی ساختمان بود. اما در روش‌های نوین پوسته‌ها سیستم‌هایی هستند که با پاسخگویی مناسب به محیط بیرونی، فضایی مطبوع را در داخل پدید می‌آورند و بدین ترتیب مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

مزایای کاهش مصرف انرژی با نمای آجری

خانه های آجری، دارای مزیت های بسیاری هستند که می توانند در کنار برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، در نظر گرفته شوند. برخی از مردم که به محکم و قابل اعتماد بودن این سبک از معماری، موافق هستند، تعجب می کنند که آیا ممکن است مشکلات جدی در پشت آن نمای بیرونی سخت، پنهان شده باشد.در این جا به مزایای داشتن خانه آجری خواهیم پرداخت.

سازگار با محیط زیست

آجرها سازگاری کاملی با محیط زیست داشته و از خاک رس و شیل که برخی از فراوان ترین مواد زمین هستند، به دست می آیند. آنها رطوبت را بهتر از هر مصالح ساختمانی دیگری جذب می کنند و احتمال ایجاد کپک و کنه و گرد و غبار را به حداقل می رسانند. آجر یک ماده قابل اعتماد و فشرده است و می‌توانید آن را برای دیوارهای حائل، مسیرها، ایده‌های محوطه‌سازی استفاده کنید.

مقاومت در برابر حرارت و کاهش مصرف انرژی با نمای آجر

ضمن برخورداری از کاهش مصرف انرژی با نمای آجری ، باید گفت که آنها ضد اشتعال و غیر قابل احتراق هستند. حتی اگر شومینه دارید، دیوارهای آجری گرما را در یک اتاق خاص یا بخشی از خانه به خوبی نگه می دارند. سازه‌های آجری همچنین می‌توانند ورود گرد وغبار را نیز بهتر مدیریت کنند.

هزینه پایین تعمیر و نگهداری

آجر نسوز به دلیل حفظ رنگ و دوام بالا، نگهداری زیادی را نمی‌طلبد. همچنین بعد از نصب پوسیده نمی شود و نیازی به رنگ آمیزی ندارد. به غیر از مشکلات گاه به گاه زهکشی، کنترل خانه های آجری آسان است. لازم نیست برای نقاشی آن سختی بکشید.

فقط آن را با قدرت بشویید و در صورت رویت هرگونه آجر شکسته یا شل، آن را تعمیر کنید. همچنین نیازی نیست که نگران موریانه یا مورچه باشید، بنابراین خانه شما بدون نگهداری زیاد به خوبی دوام آورده و با بهره مندی از کاهش مصرف انرژی با نمای آجری ، سال ها پایدار خواهد ماند.

طراحی نمای آجری با بهینه سازی مصرف انرژی و عایق کردن صدا

به دلیل ضخامت، آجر می تواند صدای بیشتری را از بیرون نسبت به چوب و سایدینگ وینیل مسدود کند، حتی اگر عایق به عنوان یک بافر باشد. این به ساکنین خانه و افرادی که حریم خصوصی خود را دوست دارند، مفید است.

اگر دیوارهای آجری شما با عایق ترکیب شده باشند، آجر دمای داخل را تثبیت می کند و حرکت گرما را از طریق دیوار به تاخیر می اندازد. در تابستان، گرما در بیرون باقی می‌ماند و در زمستان گرما در داخل باقی می‌ماند و با طراحی نمای آجری با بهینه سازی مصرف انرژی ، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می شود.

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی: انتخاب مصالح با توجه به آب‌وهوا

برای ساخت‌وساز در هر اقلیمی باید از نوع خاصی از مصالح استفاده کرد تا با محیط و شرایط آن سازگار باشد و در نتیجه منجر به کاهش میزان مصرف انرژی شود.

در ایران به دلیل وجود اقلیم‌های متفاوت، انتخاب مصالح باید با دقت بیشتری انجام شود. در واقع شهرها هر کدام با اقلیم خاصی که دارند، دارای پتانسیل‌های بسیاری هستند. با به کارگیری همین پتانسیل‌ها می‌توان در راستای کاهش میزان مصرف انرژی اقدامات موثری انجام داد.

برای مثال در اقلیم‌های گرم و معتدل مصالحی که منجر به کاهش جذب انرژی خورشیدی و به تبع آن بهبود عملکرد حرارتی می‌شوند، بسیار مناسب هستند. آجر همان مصالحی است که به خوبی می‌تواند این ویژگی‌ها را برای مناطقی با این آب‌وهوا به ارمغان بیاورد. یا مثال دیگر اینکه در شهرهای جنوب به دلیل گرمای بیش از حد مناطق، استفاده از نماهایی با رنگ روشن از جذب گرما جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

تاثیر نماهای آجری بر میزان مصرف انرژی از مباحث مهمی است که در این مطلب به آن پرداخته شد. آجر به دلیل دارا بودن خاصیت جرم حرارتی که به آن اشاره شد، این تاثیرگذاری را شکل می‌دهد.

خوشبختانه امروزه با افزایش نماهای آجری و استفاده کمتر از مصالحی که موجب اتلاف انرژی می‌شوند، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان در مسیر درستی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید