مقالات تخصصی

چرا آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست است؟

آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست

چرا آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست است؟ اگر از شخصی از اطرافیانتان از طرفدارن محیط زیست باشد، حتما می‌دانید که آنها آجر را به هر مصالحی ترجیح می‌دهند. درست است این متریال، اولویت این افراد است. اما تا به حال از آنها پرسیده‌اید که دلایل این امر چیست؟ نگران نباشید ما در اینجا دلایل آن را به شما می‌گوییم با آجر دوران همراه باشید.

آجر به خوبی توانسته توجه هر فرد با هر سلیقه‌ای را به خود جذب کند. این متریال بینظیر با ویژگی‌های منحصر به فرد خود نظرات مثبت طرفداران محیط زیست را نیز به خود جلب کرده است. در واقع این متریال از نخستین انتخاب‌های این افراد می‌باشد.

طرفداران محیط زیست

طرفداران محیط زیست کسانی هستند که از جنبش محیط زیستی حمایت می‌کنند و به فلسفه محیط زیست‌گرایی معتقدند. این جنبش همانطور که از نام آن مشخص است، شامل اقدامات حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌باشد. این افراد انسان را به عنوان عضوی از اکوسیستم می‌شناسند و وظیفه او را حفاظت از آن می‌دانند.

دلایل سازگاری آجر با محیط زیست

آجر ها از مواد طبیعی ساخته شده اند

آجرها از خاک رس و شیل – که بطور طبیعی و به فراوانی بر روی زمین یافت می‌شوند – ساخته می‌شوند و سپس از طریق کوره تا دمای ۲۰۰۰ درجه پخته می‌شوند. خاک رس و شیل در اکثر مناطق جهان یافت می‌شود، در نتیجه مواد اولیه کارخانه های تولید آجر معمولاً می‌توانند به صورت محلی تهیه شوند. بنابراین فاصله طی شده برای رساندن مواد خام به کارخانه، به حداقل می‌رسد.

آجر ها عایق های گرمایی عالی هستند

آجر دارای خاصیت ذخیره حرارتی هستند. ذخیره حرارتی، توانایی یک ماده سنگین و متراکم برای ذخیره گرما و سپس آزاد کردن آهسته آن است. به لطف این خاصیت، آجر گرما را در روزهای سرد به دام می اندازد و خانه ها را در ماه های گرم خنک نگه می‌دارند. آنها هم در آب و هوای بسیار گرم و هم در دماهای انجماد مناسب هستند. دیوارهای آجری حفره ای حتی عملکرد بهتری نیز دارند. این آجر ها، یک لایه عایق از هوا بین لایه های آجر ایجاد می‌کنند و فضای داخل ساختمان را در برابر نوسان دمای بیرون حفظ می‌کنند.

آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست

آجرها قابلیت بازیافت دارند

به دلیل استحکام، آجرها را می‌توان بارها و بارها مورد استفاده قرار داد. بسیاری از سازندگان خانه از آجرهای باقیمانده در لبه های باغچه، یا فضاهای بیرونی، حتی مسیرها، دوباره استفاده می‌کنند. اتفاقا آجر های دست دوم، برای قرار گرفتن در چنین فضا هایی بسیار مناسب و زیبا به نظر می‌رسند. شرکت های تخریب اغلب آجرها را دوباره به سازندگان یا معماران می‌فروشند، که به نوبه خود از آنها در بازسازی‌ها برای مطابقت با مصالح آجری موجود یا ایجاد ظاهری روستایی (رستیک) و سنتی استفاده می‌کنند. حتی می‌توان آن‌ها را برای جاده‌ها خرد کرد یا به محصولات جدید تبدیل نمود.

نگهداری و حفظ ظاهر و کیفیت آجر ها، بدون نیاز به مواد شیمیایی

آجر نسوز عمدتاً بدون نیاز به نگهداری هستند. آنها نیازی به رنگ آمیزی، ضد آب یا پوشانده شدن با مواد شیمیایی ندارند تا در برابر آب و هوا مقاوم شوند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند تمیز کردن گاه به گاه (فقط با آب) و یک برس است. هنگام بازسازی یک ساختمان آجری، ممکن است فقط نیاز به ملات کاری مجدد بندکشی ها باشد تا آجر نما ها به خوبی روزی که ساخته شده اند به نظر برسند. نیاز به مدرک دارید؟ نگاهی به برخی از ساختمان های رم که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده اند و هنوز هم از آنها استفاده می‌شود، بیندازید.

آجر حداقل ضایعات را ایجاد می‌کند

تقریباً تمام خاک رس استخراج شده در فرآیندهای تولید آجر مورد استفاده قرار می گیرد و میزان کمی دورریز دارد. پس از تخریب یک ساختمان آجری، اگر آجر های آن قابل استفاده مجدد نباشند و به محل تخلیه نخاله های ساختمانی منتقل شوند، نسبت به سایر مصالح ساختمانی، زود تر تجزیه شده و به چرخه محیط زیست باز می‌گردند.

آیا آجرها تأثیر منفی بر محیط زیست دارند؟

البته مانند هر نوع تولیدی، آجر نیز تأثیر منفی بر محیط زیست دارد.

به عنوان مثال، پخت انبوه آجر باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که CO~2 اضافی و همچنین مقداری مونوکسید کربن و ذرات را وارد جو می‌کند. این امر در هر جایی که سوخت می سوزد معمول است.

برخی از تأثیرات بر محیط زیست محلی ممکن است ناشی از استخراج مواد خام مورد نیاز برای تولید آجر باشد.

حتی در یک معدن مستقر، گازهای گلخانه ای و آلودگی ناشی از کامیون های سنگین و ماشین آلات وجود خواهد داشت.

آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست

آجر بسیار سازگار با محیط زیست است

در اکثر موارد آجر یک ماده بسیار سازگار با محیط زیست است. در اینجا چند دلیل وجود دارد.

ضایعات حاصل از فرآیند استخراج نیز ممکن است آب های اطراف را آلوده کرده و به نهرها و رودخانه ها راه یابد. با این حال، به طور کلی، همه اینها در معادن خاک رس مدرن تنظیم می شود.

تولیدکنندگان آجر به طور فزاینده ای از محیط زیست آگاه هستند

اگرچه مواردی در مورد فرآیند تولید وجود دارد که قابل تغییر نیستند، اما تغییرات عمده ای در صنعت آجر رخ داده است.

در حالی که بزرگترین آلاینده در این فرآیند کوره های آتش سوزی هستند، این روزها اغلب سوخت آنها از گازهای طبیعی تامین می شود. این بدان معناست که از سوخت های فسیلی به اندازه کافی استفاده نمی شود.

کوره ها نیز بسیار کارآمدتر از گذشته هستند و برای پختن آجرهای بیشتر به انرژی کمتری نیاز دارند.

جمع بندی

به طور کلی، آجر نما یک گزینه بسیار پایدار در مورد مصالح ساختمانی است.

ماندگاری بالایی دارد، از منابع طبیعی فراوان استفاده می کند، قابل استفاده مجدد است و معمولاً تا حد امکان کارآمد تولید می شود.

البته روش‌های ساختمانی سازگار با محیط‌ زیست مانند مسکن مدولار در حال توسعه هستند، اما باز هم به خوبی آجر به نظر نمی‌رسند.

وقتی صحبت از ساختن یا اضافه کردن به خانه شما می شود، ملاحظات مهم تری نسبت به صرفاً دوستدار محیط زیست وجود دارد. مهمترین چیز برای اکثر افرادی که تصور می کنیم این است که ظاهر خوبی دارد و آنها را گرم و خشک نگه می دارد.

مصالح ساختمانی که این بهترین را به دست می آورد آجر است. بنابراین، این خبر خوبی است که برای محیط زیست نیز بسیار خوب است!

اکنون که به سوال چرا آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست است؟ پاسخ داده شده است، اگر به آجر نیاز دارید، چرا ما را برای یافتن پایدارترین آجرهای موجود در بازار همراهی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید