مقالات تخصصی

فواید آجر نسوز چیست؟

فواید آجر نسوز

فواید آجر نسوز چیست؟  آجر نسوز دارای مزایا و ویژگی های بسیاری است که با توجه به این مزایا، مورد استقبال بسیاری از معماران ساختمان و طراحان در طراحی دکوراسیون داخلی قرار گرفته است. این آجر همانطور که از نامش پیداست به آجری اطلاق می شود که برای تهیه و تولید آن نیاز به دمای بالا به مدت دو تا سه روز دارد.

این مدل از آجرها در واقع بسیار جدید و مدرن هستند و امروزه در ساخت و ساز مورد استقبال سازندگان قرار گرفته است. در واقع برخی بر این باورند که این مدل از آجرها در دسته بهترین و با کیفیت ترین آجرها قرار می گیرند، مصالح اصلی و مهم این نوع آجر از نوع خاک رس نسوز و خاک چینی مخصوص می باشد.

در مورد ساختار این نوع خاک باید بگوییم که بسیار متراکم و منسجم است. برای تهیه آجر نسوز مناسب و با کیفیت باید از دمای 1800 درجه سانتیگراد استفاده کرد تا آجر کاملا نسوز و بادوام شود. این آجرها تنوع رنگ زیادی دارند و به دمای کوره مربوط می شوند. مواد تشکیل دهنده و پایه این آجرها کانی های خاص و پوسته های معدنی است.

استفاده از این مواد باعث تولید آجر نسوز و مستحکم می شود. یکی از مهم ترین و بارزترین ویژگی های این مواد این است که باید قابلیت های فیزیکی و شیمیایی خود را داشته باشند. کاملا حفظ شود تا آجر نسوز با بالاترین کیفیت تولید شود. در تولید این آجرها، مواد در چند روز در دمای بسیار بالایی قرار می گیرند تا در نهایت آجر مورد نظر آماده شود. برای بررسی فواید آجر نسوز تا انتها همراه آجر دوران باشید.

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز نوعی از آجر است که برای مقابله با محیط با حرارت بالا طراحی و ساخته شده است. این آجر از یک ترکیب پایه رُسی به همراه خاک‌های چینی در کوره ساخته می‌شود. نوع خاک رسی که در تولید این آجر استفاده می‌شود، خاک نسوز است. آجرهای نسوز معمولاً حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد آلومینا دارند که در حرارت بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند.

در فرآیند تولید آجر نسوز نخست مواد اولیه به صورت مکانیزه توسط نقاله وارد خط تولید می‌شوند، سپس در مرحله اول روند کلسینه شدن خاک تحت درجه حرارت بالا در کوره انجام می‌پذیرد. سپس محلولی از چسب که از قبل آماده شده به ترکیب اضافه می‌شود و در سیلوها ذخیره می‌شود تا مرحله پرس آغاز شود. در مرحله پرس، مواد تحت فشار ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ تُن قرار می‌گیرند تا در نهایت وارد فرآیند پخت نهایی شوند.

فواید آجر نسوز

فواید آجر نسوز چیست؟

در هنگام تصمیم گیری و برنامه ریزی برای ایجاد یک ساختمان ماندگار با قابلیت های یک زندگی راحت، باید به موارد بسیار زیادی توجه داشته باشید. با درنظر گرفتن طیف کاملی از مباحث شامل هزینه ها، آسایش و سبک مدرن و کلاسیک، امروزه به خاطر فواید آجر نسوز یکی از مهمترین انتخاب های معماران شده است.

آجر نما نسوز دارای ماندگاری بسیار زیادی است

آجر نسوز ساخته شده از مواد معدنی با فرمولاسیون دقیق، منابع فراوان و در دسترس محلی و منطقه ای و چرخه عمر طولانی مدت آجرنسوز از مزایای حال حاضر زیست محیطی و حوزه سلامت می باشند. آجرنسوز بادوام بوده، قابلیت استفاده مجدد را دارد و همچنین بدون آلاینده بوده و به طور طبیعی مقاوم به آفات و آتش می باشد. از این رو آجر و آجر نسوز برای زندگی کردن مطمئن هستند، و آن را به عنوان انتخاب اصلی در طراحی ساختمان های مسکونی اقتصادی و قابل اعتماد بدل کرده است.

آجر نما نسوز باعث کاهش مصرف سوختهای فسیلی می گردند

فواید آجر نسوز : تحقیقات جدید نشان می دهند که جرم و ضخامت دیواره ها یکی از اجزاء ضروری در صرفه جویی انرژی در سيستم طراحي معماري غيرفعال (Passive) ساختمان است. آجر نسوز نما همان چیزی است که معماران از آن تحت عنوان “جرم با درجه حرارتی بالا” نام می برند، که به تثبیت تغییرات دما در ساختمان کمک شایانی می کند. هنگامی که آجرنسوز با دیگر عوامل سیستم طراحی معماری غیر فعال یعنی جهت گیری ساختمان، تهویه و عایق سازی همراه می شود وابستگی به گرمایش و سرمایش مصنوعی کاهش یافته و مصرف انرژی را پایین می آورند.

آجر نسوز در جهت بهینه سازی مصرف انرژی می باشند

برای انرژی بهینه گرمایشی در زمستان و سرمایشی در تابستان، آجر به طور کامل با سیستم طراحی ساختمان غیرفعال در جهت استفاده موثر از منابع طبیعی و دردسترس انرژی ترکیب می شود. تراکم فشرده طبیعی و ویژگی های عایق بندی حرارتی آجر نما نسوز به دلیل فرمولاسیون دقیق مواد سازنده آن، درجه حرارت ساختمان را متعادل کرده و میزان مصرف انرژی را به منظور ایجاد راحتی و نیز صرفه جویی در هزینه ها در تمام طول سال کاهش می دهد.

هزینه نگهداری نمای آجر نسوز بسیار پایین است

آجرنسوز به رنگ آمیزی یا سایر روش های لازم برای حفظ و تداوم زیبایی شناسی و افزایش طول عمر نمای ساختمان نیازی ندارد. نمای این گونه ساختمان ها از این جهت نمای ماندگار نامیده می شوند که حتی پس از گذشت 50 سال هنوز هم مستحکم، قابل اعتماد و بدون هزینه نگهداری هستند، که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان مورد نیاز برای نگهداری ساختمان در شرایط ایده آل، در مقایسه با دیگر مصالح می شود.

آجر نما نسوز کاملاً قابل اعتماد هستند

به عنوان یکی از پرطرفدارین مصالح در جهان و منبعی قابل اعتماد از مصالح پایدار ساختمانی ، آجرنسوز نما به جهت استحکام بسیار زیاد و پتانسیل سرمایه گذاری مطمئن مشهور است. ساختار با کیفیت، نظم آرامش بخش و ظاهر جذاب و همیشگی یک ساختمان با نمای آجر نسوز، این ساختمان را برای خانواده شما و برای نسل های آینده این خانواده حفظ خواهد کرد.

آجر نما نسوز رنگارنگ بوده و دارای تنوع الهام بخش است

برای طراحی و بکارگیری رنگ بندی های خلاقانه در نمای ساختمان، تنها می توانید به آجر نسوز فکرکنید. آجرهای نسوز با رنگ بندی بسیار متنوع از رنگ های شکلاتی غنی تا تن های قرمز باشکوه و پرتغالی، تن های مختلف خاکستری تا مشکی و یا ته رنگ طلایی و رنگ های طبیعی آجری، کنتراست رنگی چشمگیر و ماندگاری را فراهم می کند که برای تمامی شرایط مناسب می باشند.

طراحی معماری با استفاده از آجر نما نسوز بسیار متنوع است

آجر نما نسوز سبک خاصی را به هر نوع ساختمانی اضافه می کند. رنگ های طبیعی و بافت های متنوع آن شما را قادر می سازد تا کنتراست شدید در نماهای چشمگیر و یا تنهای رنگی خنثی تردر طراحی سنتی ایجاد نمایید از اینرو امکان بکارگیری آن در طراحی معماری مدرن و نیز طراحی معماری کلاسیک کاملاً امکان پذیر است.

آجر نما نسوز در برابر کلیه شرایط آب و هوایی کاملاً مقاوم است

مهمترین ویژگی یک ساختمان با نمای آجر نسوز، توانایی آن در مقاومت در برابر زمان، حتی در شرایط شدید اقلیمی است. نقاشی کردن، درزگیری و یا دیگر هزینه های بالا را فراموش کنید زیرا آجرنسوز کاملاً در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم می باشد و عملاً بدون هیچ گونه تعمیر و نگهداری، عملکرد بدون عیب و نقص آن برای یک عمر به درازا خواهد کشید.

فواید آجر نسوز

کاربرد آجر نما نسوز

کاربرد‌های معمول: به طور معمول درجه حرارت حداکثر ۱۰۰۰ سانتی‌گراد است؛ به همین دلیل برای ساخت شومینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حاوی ۲۴ تا ۲۶ درصد آلومینا است.

کاربردهای متوسط: حرارت حداکثر ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است. موارد استفاده شامل کوره‌های سرامیکی و ساخت شومینه است و حاوی ۳۴ تا ۳۸ درصد آلومینیوم است.

کاربردهای حساس: دما تا حداکثر ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است و آجر و حاوی ۳۶ تا ۴۰ درصد آلومینا است. موارد استفاده شامل دیگ‌های بخار، کوره‌های سرامیکی و ساختمان سازی (نما) هستند.

کاربردهای بسیار حساس: دما تا ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد بوده و آجر حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا است. موارد استفاده از این آجر همانند موارد قید شده در کاربردهای حساس است.

کاربردهای ویژه: درجه حرارت بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ سانتی‌گراد است. بالاترین درجه حرارت برای کاهش تخلخل، افزایش قدرت بدنی و بهبود مقاومت در برابر حمله قلیایی و تجزیه منوکسید کربن کاربرد دارد. این آجر ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا دارد.

کلام آخر

تولید کنندگان بی‌شماری در سراسر جهان آجرهای نسوز را در اندازه‌ها، شکل‌ها و سبک‌های مختلف تولید می‌کنند. بیشتر تولید کنندگان همچنین برخی از آجرهای سفارشی را نیز برای مشتریان خود تهیه می‌کنند. مهم‌ترین مزیت استفاده از آجر نما نسوز این است که به راحتی می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و در نتیجه عایق حرارتی بسیاری خوبی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید