مقالات تخصصی

مزایا و معایب آجر پازلی، آجر پازلی چیست؟

آجر پازلی

بلوک پازلی یا آجر پازلی یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. یکی از شاخصه‌های اصلی آجرهای پازلی که باعث شده در سال‌های اخیر مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند، سازگاری این مصالح با محیط زیست می‌باشد. به علاوه مزایای دیگری نیز در ارتباط با این نوع آجرها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با آجر دوران همراه باشید.

آجر یا بلوک پازلی چیست؟

آجرهای پازلی دارای طرح و رنگ‌های متنوع بوده و با داشتن سوراخ‌هایی در بدنه، امکان تجهیز تاسیسات را به مراتب ساده‌تر می‌سازند. به واقع این آجرها به دلیل سوراخ‌ها و فرمی که دارند، بی شباهت به قطعات پازل نیستند و عجیب نیست که به نام پازلی، نام گذاری شده‌اند.

آجرهای پازلی دارای ظاهری زیباتر در مقایسه با دیگر آجرهای موجود در بازار مصالح بوده و از این حیث برای استفاده در نمای ساختمانی نیز کاربرد دارند.

مزایای استفاده از آجر پازلی چیست؟

چند مورد از مزیت‌های آجر پازلی که باعث رواج استفاده از این نوع آجر شده است را در ادامه عنوان می‌کنیم:

آجر پازلی

قابلیت اجرای بسیار ساده و سریع

استفاده از آجر‌های پازلی بسیار راحت است به همین دلیل به کار بردن آن‌ها سبب تسریع روند ساخت و ساز می‌شود. طراحی بسیار عالی و ساده بودن کار با آجر‌های پازلی باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات رایج در ساختمان‌سازی به وجود نیایند. برای مثال رد کردن سیم و کابل‌ها یکی از مراحل نهایی ساختمان سازی است و با استفاده از آجر‌های پازلی به راحتی قابل انجام است زیرا حفره‌های تعبیه شده درون بلوک‌ها یا آجر‌های پازلی، روند اجرای تأسیسات را بسیار ساده‌تر می‌کند.

 هزینه‌های کمتر آجر پازلی

با خرید و به کار بردن آجر‌های پازلی می‌توانید هزینه‌های کلی ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. راهکار‌هایی که سبب کاهش هزینه‌ها شوند، همواره مورد توجه مجریان طرح‌های ساختمانی بوده است. استفاده از آجر‌های پازلی ضمن کاهش هزینه، کیفیت را پایین نمی‌آورد و در مقابل از سطح کیفی مناسبی هم برخوردار است. تمام این فاکتور‌ها باعث شده‌اند که آجر‌های پازلی انتخاب بسیار مناسبی در صنعت ساخت و ساز باشد.

برخورداری از مقاومت فشاری

همانطور که می‌دانید ایران کشوری زلزله خیز است و روی یکی از کمربند‌های زلزله خیز کره زمین قرار دارد. به همین دلیل ساختن بنا‌های ضد زلزله یکی از پر اهمیت‌ترین شاخص‌ها در ساخت سازه‌ها است که باید رعایت شود. مقاومت آجر‌های پازلی بیش از ۳ مگا پاسکال بوده و در این زمینه تنها آجری است که با این قابلیت در کشور ایران وجود دارد.

حفره‌های تعبیه شده در این آجر‌ها برای عبور دادن میلگرد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد که همین امر موجب استحکام بیش از پیش سازه ساخته شده توسط این آجر‌ها شده است. در نهایت تمام دلایل نامبرده از جمله سازگاری با محیط زیست، مقاومت بالا و قیمت تمام شده پایین، سرعت بالا در هنگام کار با این آجر‌ها، باعث می‌شوند که افراد تمایل زیادی برای استفاده از این نوع آجر داشته باشند.

معایب آجر پازلی

در صورتی که از آجر پازلی به صورت نمای اکسپوز استفاده گردد باید موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

  • به دلیل وزن سنگین برخی از آجرهای پازلی استفاده در نماهای مرتفع توصیه نمیگردد
  • در بعضی از نماها، با بارش باران و تابش نور آفتاب، (با توجه به مواد مصرفی در آجر) لکه ها و شوره هایی در سطح نما ایجاد می شود
  • بعد از گذشت زمان، به دلیل وجود حفره های ریز، آلودگی ها در حفره ها جمع شده و موجب خوردگی نما و تیرگی نما می‌شود،
  • علیرغم ادعای برخی از شرکت های تولید کننده آجر پازلی مبنی بر عدم نیاز به ملات جهت اجرای این آجر در دیوار چینی ، این آجرها در بندهای افقی میبایست با ملات کار شوند و یکی از معایب آن ها عدم استفاده از ملات در بندهای قائم میباشد که موجب نقض آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان میگردد.

ساخت خانه با آجر پازلی

همان طور که گفته شد، آجر پازلی غیر باربر به عنوان یک نوع آجر قادر به تحمل بارهای ناشی از زلزله است. به دلیل این خاصیت، در مناطق زلزله خیز ساخت خانه با آجر بسیار مفید و مؤثر است. استفاده از آجر پازلی آجر دوران در ساختمان‌ های مسکونی،آپارتمانی و تجاری برای شکل دهی به فضاهای داخلی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی ساختمان با آن در نمای داخلی و خارجی به دلیل ظاهر زیبا در کنار مقاومتی که دارد، جذابیت بصری را نیز به ساختمان اضافه می ‌کند. در نهایت، با توجه به خصوصیاتی که آجر پازلی نما دارد استفاده از آن در ساختمان ‌هایی که در مناطق زلزله ‌خیز واقع شده‌ اند به شدت توصیه می ‌شود. این آجر با توجه به جذابیت بصری که دارد می ‌تواند به شکل دهی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ های مسکونی،آپارتمانی و تجاری نیز کمک کند. چیدن آجر در ساختمان ‌های آپارتمانی و مسکونی و تجاری با توجه به وزن کم آن نسبت به سایر آجرها، باعث کاهش نیروی لازم جهت حمل و نصب آن می ‌شود.

کاهش هزینه ها با آجر امکان پذیر است زیرا به علت راندمان حرارتی بالایی که دارد قادر است در کاهش هزینه ‌های مربوط به گرمایش و سرمایش نیز مؤثر باشد

یکی از مزایای دیگر استفاده از آجر خود نما، پایداری طول عمر سازه است. با توجه به مقاومت فشاری بالایی این آجر در برابر فشار و کشش، سازه‌های ساخته شده با آجر بسیار پایدار می مانند. آجر پازلی دو طرف نما به دلیل خصوصیاتی که دارد، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد و دوره عمر طولانی ‌تری را می تواند بگذراند. این آجرهای پازلی به علت طراحی خاصی که دارند می توان از داخل حفره هایش میل ‌گرد را رد کرد و دیوارها را به شکل افقی و عمودی در مقابل زلزله مقاوم و مسلح کرد.

آجر پازلی

تفاوت انواع دیگر آجر با آجر پازلی چیست؟

آجر‌های پازلی در مقایسه با انواع دیگر سفالی و سیمان، به دلیل حفره‌های موجود در طراحی برای عبور دادن سیم‌ها و لوله‌ها، بسیار بهتر و کاربردی‌تر است. این در حالی است که انواع دیگر آجر برای این مرحله باید سوراخ‌هایی روی بدنه آن‌ها ایجاد شود و قسمتی از مصالح باید در این مرحله دور ریخته شود.

یکی از مهم‌ترین موارد مرتبط با کاربرد آجر پازلی عایق بودن آن است. آجر‌های پازلی عایق گرما و صوت هستند. همین باعث می‌شود که بنای ساخته شده توسط این مصالح در نهایت از نظر مصرف سوخت بهینه‌تر باشد.

میزان مقاومت آجر پازلی

استفاده از این نوع آجر به لحاظ مقاومتی در برابر زلزله و بارهای سنگین، قابلیت تحمل بار و دوام بیشتری را به سازه می‌ بخشد. با تولید آجر، می ‌توانید به دلیل مقاومت آن در برابر زلزله، بازار خود را گسترش دهید. همچنین، این نوع آجر، با قابلیت تولید در رنگ ‌ها و طرح‌ های مختلف برای کاشی‌ کاری و دیوارپوشی نیز مناسب است.

مواد سازنده آجر پازلی چیست؟

برای ساخت آجر پازلی از مواد مختلفی استفاده می‌شود، برای مثال: شن، ماسه، ماسه بادی، پوکه‌های معدنی (که استفاده از آن‌ها سبب سبک‌تر شدن کار می‌شود)، سنگ‌های گرانیت، پرلیت و خاک و پودر سنگ در ساخت آن به کار برده می‌شود. درصد استفاده از هر کدام از این مواد باعث می‌شود که ویژگی‌های مختلف این آجر‌ها دچار تغییر شوند.

وزن و جرم آجر پازلی

این فاکتور در آجر‌های پازلی رابطه مستقیمی با ابعاد آن‌ها دارد. هر چه ابعاد آجر بزرگتر باشد، وزن آجر بیشتر خواهد بود. ولی در یک نگاه کلی آجر‌های پازلی نسبت به انواع دیگر آجر در سطح بازار، وزن بیشتری دارند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، آجر پازلی یا بلوک پازلی در دسته مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد. این نوع آجر کاربرد وسیعی در ساخت و ساز دارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع آجر سازگاری آن با محیط زیست است. همچنین این نوع آجر، قابلیت اجرای سریع‌تری نسبت به سایر آجر‌ها دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید