مقالات تخصصی

نکات مهم در صادرات آجر

صادرات آجر

در ابتدا با چند سوال اساسی مواجه می شویم . آیا آجر محصول مناسبی برای صادرات است؟ آجر صادراتی باید چه کیفیتی داشته باشد و بهتر است به چه کشورهایی آجر صادر کنیم؟ در حوزه آجر، بیشتر کشورهای جهان با قیمت‌های پایین کار می‌کنند و کسی به سراغ قیمت بالا نمی‌رود. جالب است که خود ما یکی از بزرگترین صادرکنندگان آجر ارزان هستیم، اما در عین حال یکی از واردکنندگان کوچک هم هستیم که آجر گران قیمت وارد می‌کنیم. کشورهای اطراف ما واردکنندگان آجر ارزان هستند، ما هم صادرکننده ارزان هستیم و محدوده قیمت ما در پایین‌ترین سطح است.

پس اگر روی آجر دست می‌گذارید، باید به‌سراغ محصولات ارزان بروید؛ چون محصول گران مزیت صادراتی و رقابتی ندارد و این تفکر که کالای لوکس خوب است، کاملا اشتباه است.چینی‌ها کالای باکیفیتی تولید و صادر می‌کنند، اما بیشتر آسیایی‌ها کالای متوسط و رو به ضعیف تولید و صادر می‌کنند. واردکنندگان هم خواستار کالای متوسط و رو به ضعیف‌اند و بیشتر تقاضاها در آسیا همین است. در ادامه برای آشنایی با نکات مهم در صادرات آجر با آجر دوران همراه باشید.

ویژگی آجر نسوز صادراتی

این آجر همان طور که از نامش مشخص است مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت های بسیار بالا دارد و استحکام آن نسبت به آجرهای معمولی بیشتر است.

در ساختن این آجر از نوعی خاک چینی استفاده شده است که به خاک نسوز معروف است.

میزان تراکم در آجر نسوز صادراتی نسبت به آجرهای سفالی بسیار بیشتر است و دلیل این مسئله نیز حرارت بالا هنگام پخت آنها است که به 1500 درجه سانتیگراد می رسد.

انواع بسیار مختلفی از این آجرها بسته به عناصر و مواد معدنی موجود در آنها وجود دارد که دارای مشخصات مخصوص به خود بوده و از ویژگی های متفاوتی نسبت به بقیه برخوردارند.

برای آجر نسوز در انواع مختلف آن ویژگی هایی وجود دارد که باعث شده این محصول نسبت به بقیه به آجر های دیگر شناخته شده تر باشد.

میزان تحمل دمایی این آجر بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد است و در این دما کوچکترین آسیبی به آن وارد نمی شود در حالی که آجر های معمولی در نتیجه چنین دمایی دچار ترک خوردگی می شوند.

تنوع رنگی در آجر نسوز صادراتی بسیار زیاد است همچنین شکل هندسی آنها نیز می تواند متفاوت باشد و به این جهت کاربرد زیادی در نمای ساختمان می توانند داشته باشند.

سازگاری این آجرها با محیط زیست فوق العاده است و این آجرها به دلیل ضد شوره بودن محبوبیت بسیار زیادی دارند چون در ساخت آنها از آب عاری از هر میزان آهک استفاده شده است و به این ترتیب رنگ آن ها تغییر نمی کند.

ثبات رنگ در برابر باران های اسیدی و تغییرات دمایی بسیار زیاد ست و رنگ این آجرها پس از دهه ها استفاده نازیبا نمی شود.

آجر نسوز کاربرد زیادی دارد و به این ترتیب خریدار با توجه به نوع کارایی که از این آجر انتظار دارد بایستی نسبت به خرید آن اقدام کند.

در خرید آجر نسوز صادراتی توجه به وزن آن بسیار مهم است به این معنی که هر چه آجر از وزن بیشتری برخوردار باشد به معنای داشتن تراکم زیاد تر است و در نتیجه مقاومت آن در برابر ضربه بسیار زیاد است.

از دیگر مشخصات این آجر ابعاد آن می باشد که در این زمینه تنوع بسیار زیاد است و با توجه به مکان کاربرد آجر باید اندازه مناسب آن خریداری شود.

در تهیه این محصول رنگ باید در تمامی قسمت های آن وجود داشته باشد به این ترتیب که رنگ آجر در بخش بیرونی با بخش میانی آن هیچ تفاوتی نداشته باشد.

برای آجر نسوز صادراتی قیمت ثابتی تعریف نمی شود چون این محصول با میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود.

صادرات آجر

مقصد صادرات آجر 

آجر محصول سنگینی است و هزینه حمل آن در قیمتش تاثیر می‌گذارد، بنابراین فاصله پارامتر مهمی است. به همین دلیل، تمام واردکننده‌ها سعی می‌کنند از نزدیک‌ترین مکان ممکن و نزدیک‌ترین تامین‌کننده ممکن خرید کنند. محصولی که این ویژگی را داشته باشد، این مزیت را هم دارد که شما دیگر دغدغه رقابت با چین را نخواهید داشت یا دیگر این دغدغه را نخواهید داشت که آمریکا هم آن را تولید می‌‌کند. البته چنین محصولی عیب‌هایی هم دارد؛ مثل اینکه جامعه هدف شما را کوچک‌تر می‌کند و می‌دانید که فروش آجر به استرالیا، آمریکا یا کانادا توهمی بیش نیست و هرگز رخ نمی‌دهد.

پس اگر یک تاجر آجر که در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌گذاری می‌کند و سعی می‌کند با فرهنگ‌سازی مخاطبان کشورهای مختلف را جذب کند، هشتگی مرتبط با استرالیا بگذارد، فقط وقتش را تلف کرده و این نشان می‌دهد که او هیچ چیزی از تجارت نمی‌داند، بلکه فقط کتابی درباره صادرات خوانده و وارد تجارت شده است. همه کشورهای آسیایی از فاصله ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلومتری خود آجر وارد می‌کنند و سعی می‌کنند تا جای ممکن از نزدیک‌‌ ترین تامین‌کننده به خودشان خرید کنند و جای دوری نروند.

خرید و فروش آجر در جهان چه وضعیتی دارد؟

کسانی که فکر می‌کنند تجارت با روسیه جذاب است و هر محصولی که به فکرشان می‌رسد، به روسیه ارسال می‌کنند، باید بدانند که آجر به درد روسیه نمی‌خورد؛ چون آن‌ها آجر نمی‌خرند. بعضی تاجران به سراغ کشور خاصی می‌روند و بدون اینکه آنالیزی داشته باشند، فقط با آن کشور کار می‌کنند؛ مثلا آجر را فقط به عراق صادر می‌کنند. آنالیزمان به ما می‌گوید صادر کردن آجر به روسیه حماقت است. اما به جز روسیه، واردات آجر به بقیه کشورها رشد مثبت دارد، بنابراین کار کردن در حوزه آجر برای شما ریسکی را به همراه نخواهد داشت.
اگر کمی دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم که در آسیا برخی کشورها مثل عراق و سوریه، به این دلیل که در پنج سال گذشته درگیر جنگ بودند، رشد منفی داشتند. اما اگر نمودار ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ عراق یا سوریه را بررسی کنید، قطعا شاهد رشد خواهید بود؛ چون جنگ در این کشورها به پایان رسیده است. به همین دلیل است که می‌گوییم در کنار تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و آنالیز به‌ روز داشته باشید. تقریبا همه کشورهای خاورمیانه در واردات آجر رشد داشته‌اند و برای صادرکنندگان آجر مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

انواع آجر نسوز موجود در بازار جهت صادرات آجر

از آن جایی که آجر نسوز فقط برای دیوار چینی و ساخت بنا استفاده نمی شود و استفاده گسترده ای در زیبا سازی ساختمان نیز دارد، مدل های متنوعی از آجر نسوز در کارخانجات تولیدی آجر نسوز تولید می شود.

مهم ترین آجر های نسوزی که علاوه بر استفاده در داخل کشور به دیگر کشور های همسایه نیز صادر می شوند عبارتند از:

صادرات آجر

آجر کوره سیلیسی

این آجر از خاک سیلیس تهیه می شود که با حرارت دیدن در کوره های مخصوص استحکام بسیار بالا پیدا می کند. این آجر مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد و قیمت مناسب آن باعث شده است که به یکی از پرطرفداران ترین گونه های آجر تبدیل شود.

آجر نما رستیک

این آجر نسوز به دلیل زیبایی طبیعی و ظاهر بسیار شیک از پرطرفدارترین انواع آجر است، آجر رستیک بعد از نصب، ظاهری بسیار سازگار با طبیعت دارد و مقاومت بسیار بالای این آجر در برابر ضربه و فشار و همچنین تغییرات آب و هوایی باعث شده تا این آجر از استقبال بالایی برخوردار باشد.

آجر نما شاموتی

این آجر نسوز با رنگ بندی بسیار زیبا و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی در بسیاری از نما ها دیده می شود و از آنجایی که قیمت آجر نما شاموتی از دیگر مدل ها مناسب تر است میزان فروش و صادرات آجر نسوز  در این مدل از بقیه مدل ها بیشتر است.

آجر نما آنتیک

این آجر نما همانطور که از نام آن مشخص است، رنگ بندی بسیار زیبایی دارد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی یا نمای بیرونی ساختمان فضایی بسیار مدرن و شیک را ایجاد می کند.

آجر نما سفید و سیاه

همانطور که میدانید استفاده از رنگ های سفید و سیاه در کنار یکدیگر باعث می شود تا جذابیت فضا دوچندادن شود و از آنجایی که این آجر ها کیفیت بسیار بالایی در ساخت دارند، از پرفروش ترین مصالح به شمار می روند.

آجر نسوز

آجر نسوز یکی از با کیفیت ترین آجرها برای نمای ساختمان می باشد که دارای انواع مختلف در سایز های متفاوت می باشد. از این آجر برای نما و کف ساختمان استفاده می شود .

آجر قزاقی

آجری با سبک سنتی و قدیمی که برای انواع نماهای ساختمان کاربرد دارند. از این آجر دو نوع رستیک و پلاک وجود دارد که بر اساس سلیقه می توانید یکی را انتخاب کنید. اگر هم برای دیوار چینی به آجر قزاقی نیاز داشته باشید، آجر قزاقی کامل بهترین گزینه می باشد.

آجر لفتون

آجر لفتون یکی دیگر از انواع آجرها برای دیوار چینی می باشد که به آجر سوراخ دار نیز معروف می باشد. از این نوع آجر ۲ محصول جزء پرفروش ترین آجر های نما می باشد که یکی آجر ۱۰ سوراخ زرد می باشد و دیگری آجر ۱۰ سوراخ قرمز نام دارد. کیفیت آجر لفتون به قدری بالا می باشد که علاوه بر دیوار چینی برای نمای ساختمان نیز از آن استفاده می شود. از این آجر برای دیوار چینی سوله و سازه های بزرگ نیز استفاده می شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید