مقالات تخصصی

آجر مدرن چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

آجر مدرن

یکی از انتخاب های محبوب از سوی سازندگان، آجر مدرن است. در واقع، آجر در معماری مدرن، با ارزش ترین مصالح ساختمانی به دلیل طبیعت جاودانه، همه کاره بودن و همیشه در حال تکامل آن است. آجر دارای کیفیت های قابل توجه و کاربردهای بنایی متعددی است که برخی از بزرگترین معماران دوران مدرن، ساختمان های آجری قابل توجهی را ایجاد کرده اند.

این سبک، به معماران این امکان را می دهد که خام بودن منحصر به فرد، رنگ ها، بافت ها یا اشکال مختلف آن را کشف کنند. استفاده از این نوع آجر نسوز، می تواند بر ماندگاری آن موثر باشد. شما می توانید قیمت آجر نسوز نمای ساختمان را از شرکت آجر دوران دریافت کنید.

استفاده از آجر مدرن در نمای ساختمان

امروزه استفاده از سبک مدرن با آجر نمای ساختمان ، از محبوبیت بالایی برخوردار است. آجر یک مصالح ساختمانی پایان ناپذیر، خاکی و طبیعی است که قدمت آن تقریباً به حدود 7000 سال قبل از میلاد می رسد. این یک مصالح ساختمانی ترجیح داده شده است، زیرا سازگار با محیط زیست و بادوام بوده و ماندگاری، استحکام، سبک، پایداری و همچنین امنیت و یکپارچگی طراحی را ارائه می دهد.

سبک مدرن، در زمان ‌های مختلف سال یک ریز اقلیم دلپذیر و یک واحه قابل سکونت ایجاد می‌کند. معماران مدرن راه های بی شماری را برای طراحی با آجر پیدا کرده اند که هم کاربردی و هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است و روش های استفاده از آجر در معماری مدرن را توجیه می کند.

آجر مدرن

استفاده از آجر در معماری مدرن چه اهمیتی دارد؟

آجر مدرن هم در ساختار نماهای داخلی و هم در ساخت نماهای بیرونی بنا به کار می­رود. گرچه آجر نما از محصولات ساده ساختمانی به حساب می­آید ولی استفاده از آن در زیباسازی بخش‌های مختلف یک ساختمان تاثیر زیادی دارد. معماران از دیرباز تا کنون، بسته به شرایط جغرافیایی و محیطی و مختصات مکانی مختلف از آجر نما در طراحی­ های خود استفاده می­کنند. در حال حاضر در طراحی نما استفاده از آجر به یکی از زیربناهای اصلی معماری مدرن تبدیل شده است. در حالیکه تا چندی پیش کسی نمی‌توانست این موضوع را در باور خود بگنجاند.

با توجه به تعداد زیاد ساختمان‌های در حال ساخت و یا ساخته شده می­توان به اهمیت آجر در معماری مدرن واقف شد. در تمامی این ساختمان‌ها وجود آجر در بسیاری از قسمت ­ها و یا حداقل در بخشی از آنها قابل مشاهده است.

 آجر در طراحی نمای ساختمان­ های مدرن چه جایگاهی دارد؟

در طول حیات تمدن­های مختلف بشری آجر از جایگاه مهمی برای حفاظت از انسان در مقابل عوامل محیطی برخوردار بوده است. بافت، ضخامت و استحکام آجر آن را به مصالحی تبدیل کرده که از همان آغاز در ساخت سرپناه‌های بشر از آن استفاده می­شده است. نمود ماندگاری آن در آثار باستانی معروفی مانند زیگورات و تخت جمشید مشهود است.

نقش آجر در معماری مدرن بر کسی پوشیده نیست. در واقع آجر نما یکی از متریال­هایی است که در هر دو سبک معماری مدرن و معماری سنتی توانسته جایگاه مهمی به دست آورد. در بین انواع مصالح معماری سنتی، آجر نما یکی از محصولات نادری است که توانسته در معماری مدرن نیز وارد شده و کارایی خود را حفظ نماید. آجر در طول تاریخ توانسته اهداف ایده­ های مبتنی بر سلیقه ­های متفاوت طراحان در معماری مدرن و سنتی را برآورده سازد. قدمت این محصول و پایداری آن تا عصر حاضر نشانه ای از جایگاه پر اهمیت این محصول با ارزش در ساخت­وساز می­باشد.

ویژگی‌های نمای مدرن آجری

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، در نمای مدرن از خطوط افقی و مورب استفاده زیادی می‌شود. این خطوط علاوه بر زیبایی که به نمای و دیزاین سازه می‌دهند، یک نظم خاصی را هم برای نما ایجاد می‌کنند که خالی‌ازلطف نیست.

آجر مدرن یکی از این مصالحی است که در اشکال مختلفی طراحی شده است و دارای این خطوط مورب و موازی است. ضمناً آجرنمای مدرن باید به‌صورت ۹۰ درجه‌ای بر روی محل نصب شود.

نمای مدرن آجری مزایای قابل‌توجهی نسبت به نمای سیمانی و بتنی دارد. زمانی که از آجرنمای مدرن استفاده می‌کنید، وزن سازه خیلی پایین‌تر می‌آید و همین موضوع باعث بالاتر رفتن ایمنی سازه می‌شود.

علاوه بر کاهش وزن سازه اصلی، نصب آجر نما به سبک مدرن بسیار راحت‌تر از دیگر نماهای موجود است. در بحث مرمت و بازسازی نیز بیشتر از این مدل نماهای مدرن استفاده می‌شود و می‌توان گفت نمای آجری مدرن جایگزین برحق نمای سیمانی و گچی شده است.

آجرنمای مدرن با دیگر اجزای ساختمانی همخوانی بسیار بالایی هم دارد. این محصول در قسمت کنج و لبه‌های ساختمان با پنجره‌ها و بریدگی‌های تراس سازگاری و سنخیت بالایی دارد و می‌توانید آن را در بخش‌های مختلف ساختمان بکار گیرید.

دوعاملی که باعث می‌شود نما مدرن به چشم بیاید، نورپردازی و استفاده حداقلی از مصالح غیرضروری است. به زبان عامیانه بخواهیم بگوییم؛ یعنی خیلی نباید نما را شلوغ کرد و مبنا را بر روی سادگی بگذاریم.

نباید از این موضوع به‌راحتی بگذریم که نما یک بخش مهم در ساختمان محسوب می‌شود و همواره در معرض دید عموم افراد قرار می‌گیرد.

نمای آجری مدرن یکی از به‌روزترین و جدیدترین سنگ نماهای موجود در بازار است که می‌توانید بر اساس سلیقه‌ای که دارید یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید.

نمای آجری مدرن به دلیل سادگی و زیبایی که دارد، جزو پرکاربردترین نماهای خارجی محسوب می‌شود که زمینه آن در بازار بسیار زیاد شده است. شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگی در حال تولید و طراحی مدل‌های مختلفی از این آجرنماها هستند که یکی از آنها شرکت آجر دوران محسوب می‌شود.

نکته‌ای که در نما مدرن باید موردتوجه قرار بگیرد، رنگ آجرنمای مدرنی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر از رنگ روشن استفاده می‌کنید باید به فکر نگهداری و تمیزشدن آن‌هم باشید و اگر از رنگ تیره استفاده می‌کنید باید فکری به حال گرمای تابستان کنید.

آجر مدرن

دلایل کاربرد آجر در معماری مدرن چیست؟

نقش حیاتی و تاثیرگذار آجر در معماری مدرن قابل اغماض نیست. دلایل کاربرد آن در سبک مدرن معماری در زیر آمده است:

  • آجر یکی از پایه ­های مهم ساخت ­وساز است و با اطمینان باید گفت به راحتی‌ نمی­توان مصالح جایگزینی برای آجر پیدا کرد.
  • برای سنجش بهتر نقش آجر در ساخت و سازهای مدرن لازم است تلفیق آن با دیگر مصالح ساختمانی را بررسی نمود. در حال حاضر در طراحی مدرن از ترکیب آجر با متریال­ های مختلف از جمله شیشه، چوب و سنگ‌های تزیینی استفاده می­شود که حاصل آن سازه‌های مبتکرانه و جذابی می­باشد.
  • آجرهای نما از استحکام بالایی برخوردارند و قادرند در مواجهه با فشارها و ضربات وارده به خوبی مقاومت کنند.
  • آجرها از بهترین عایق­ ها هستند که از ورود گرما، سرما و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می­کنند.
  • آجرها از دوام بسیار خوبی برخوردارند به طوری که در گذر زمان دچار خرابی، پوسیدگی و استهلاک زیادی نمی‌شوند

انواع آجر مدرن

آجرنمای مدرن یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین نماهای موجود برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان و ویلا بشمار می‌رود که در انواع و اقسام رنگ‌ها و مدل‌ها طراحی شده است. در ادامه به بررسی جزئی چند مدل از رایج‌ترین آجرنماهای مدرن می‌پردازیم.

    1. آجر نسوز: اولین و مطرح‌ترین آجر نمای مدرن را باید به آجر نسوز اختصاص دهیم. آجر نسوز چندین مدل مختلف دارد و به چند دسته خاص تقسیم می‌شود. از آجر نسوز در طراحی داخلی استفاده زیادی می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: ساخت شومینه، اجاق‌گاز، دودکش و کوره‌های مختلف در صنایع مادر که امروزه بیشترین کاربرد را دارند. آجرهای نسوز در طراحی خارجی ساختمان هم مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توانید به‌عنوان نما هم از این محصول استفاده کنید.
    2. آجر شیل: دومین آجرنمای مدرن که در صنعت ساخت‌وساز امروزی مورداستفاده قرار می‌گیرد آجر شیل نام دارد. آجر شیل از مقاومت فیزیکی خوبی برخوردار است و در برابر تغییرات شیمیایی هم واکنش خوبی از خودش نشان می‌دهد. آجر شیل در زمان‌هایی که فشار حداکثری بر روی دیوار وارد می‌شود، می‌تواند این فشار و ضربات وارده احتمالی را دفع کند و به حداقل برساند. یکی از دلایل استحکام بالای اجر شیل نفوذ ملات و سیمان به داخل شیارهای این اجر است که باعث مقاومت بالای این محصول می‌شود.
    3. آجر دکوراتیو: نسل جدید آجرنمای مدرن را باید آجرهای دکوراتیو بدانیم. این آجرها مناسب نما مدرن هستند. از این اجرها برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده زیادی می‌شود و می‌توانید باتوجه‌به سلیقه شخصیتان اقدام به انتخاب یکی از چندین مدل آجر دکوراتیو کنید.
    4. نانو آجر: باگذشت زمان مصالح ساختمانی و متریال‌هایی که در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند دستخوش تغییر می‌شوند. آجر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. به دلیل اینکه اجر در معرض عوامل طبیعی و غیرطبیعی زیادی نظیر بادوباران، طوفان و زلزله و یا حتی سیل و آلودگی هوا قرار می‌گیرد، بهتر است یک‌لایه محافظ یا پوشش داشته باشد تا به این زودی‌ها دچار خرابی نشوند. به همین دلیل متخصصان ایده طراحی نانو آجر یا اجرهایی با پوشش نانو را دادند که دارای یک‌لایه محافظ بر روی سطح آجر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید