مقالات تخصصی

آجر شاموتی ضخیم چیست؟ چه کاربردی دارد؟

آجر شاموتی ضخیم

از گذشته تا به امروز آجر و انواع آن در ساخت‌وساز استفاده زیادی داشته است و کاربرد این محصول به‌مانند قبل به قوت خود پابرجاست. یکی از آجرهای پرمصرف در ساخت‌وسازهای امروزی نیز، آجر شاموتی ضخیم است.

چیزی که آجرها را از یکدیگر متمایز می‌کند ابعاد، رنگ و نوع کاربرد آنها است. امروزه با بیشترشدن تنوع آجرها و دارابودن خصوصیات بیشتر نسبت به گذشته، دست سازنده و خریدار بسیار باز تر از قبل شده است. انواع آجر شاموتی را نیز باید به این تنوع زیاد اضافه کنیم.

امروزه آجرها به‌عنوان نما، عایق و حائل استفاده می‌شوند. محصولی که در ابتدا فقط برای ساخت دیوار استفاده می‌شد با پیشرفت تکنولوژی و مصالح ساختمانی تبدیل به پرمصرف‌ترین محصول در فرایند ساخت‌وساز شده است.

اگر بخواهیم معنی لغت شاموت را بررسی کنیم باید بگوییم که این کلمه در لغت‌نامه به معنای خرده آجر آمده است. ترکیب شاموت از دو عنصر اصلی آلومینا و سیلیس تشکیل شده است.

آجر شاموتی یکی از چندین مدل آجرنمای مورداستفاده در ساختمان‌سازی است که کاربرد بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه به کاربرد آجر شاموتی و مزیت‌های آن می‌پردازیم. با آجر دوران همراه باشید.

آجر نسوز شاموتی چیست؟

ریشه کلمه شاموت به کشور آلمان مربوط می‌شود. منظور از شاموت بخشی از مواد اولیه همچون خاک رس و خاک نسوز است که از قبل آماده و پخته شده‌اند و باید با مواد خام مخلوط بشوند.

آجر شاموتی را باید جزو مصالح ساختمانی بدانیم که در رنگ و سایز بسیار متنوع است و با رنج قیمتی مناسبی که دارا است، قادر است مشتری‌های زیادی را به سمت خودش جذب کند.

از انواع آجر شاموتی در ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت شومینه، استفاده در صنایع مهمی همچون صنعت ذوب‌آهن، ریخته‌گری و ذوب فلزات بهره گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که اجر شاموتی قابلیت مقاومت در برابر حرارت را هم دارد.

اجر شاموتی درواقع یک نوع آجر نسوز محسوب می‌شود. امروزه استفاده از آجرهای نسوز بسیار رایج شده است و ازآنجایی‌که آجر شاموتی در بین آجرهای نسوز از تنوع بسیار زیادی برخوردار است می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده نصابان و طراحان داخلی باشد.

آجر شاموتی ضخیم

انواع آجر شاموتی از ترکیب‌شدن چند عنصر و ماده اصلی همچون ۷۰ درصد سیلیسیم و چیزی بین ۳۰ درصد اکسید آلومینیوم و بهره‌گیری از عناصر دیگری مانند پتاسیم و کلسیم تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.
کاربرد آجر شاموتی ضخیم به‌عنوان یک آجر نسوز عاملی شده است تا این محصول فروش نسبتاً خوبی را تجربه کند. تحمل دما برای اجر شاموتی نسبت به خاک و موادی که در آن استفاده شده است دارد. انواع اجر شاموتی به طور میانگین قادر به تحمل دمای بین ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه را دارند.

انواع آجر شاموتی ضخیم

انواع آجر شاموتی با توجه به کاربرد آن متفاوت است. با توجه به همین امر به طور کلی انواع این آجر را می توان در 2 دسته زیر قرار داد:

  • آجر شاموتی کوره (صنعتی)
  • آجر نمای شاموتی

تفاوت این دو نوع آجر در درجه حرارت پخت آنها و میزان دمایی که تحمل می کنند، می باشد. آجر شاموتی کوره از مقاومت و تحمل دمایی بالایی برخودار است که در صنایع مختلف از آن استفاده زیادی می شود.

آجرهای نما در طرح های مختلفی از جمله ال، سر ستونی، کرکره ای و… تولید می شود. برای داشتن یک نمای ساختمانی منحصر به فرد و زیبا انتخاب آجر نمای شاموتی بهترین گزینه شما می باشد.

انواع رنگ آجر شاموتی ضخیم

پایه رنگ آجر نسوز شاموتی ضخیم نما زرد می باشد که طیف رنگی آن بسیار گسترده است، و به گونه ای است که عامه پسند و پر طرفدار می باشد. همچنین ترکیب این رنگ در سایر رنگ ها برای نمای خارجی و داخلی ساختمان ترکیبی بی نظیر را رقم می زند.

طیف رنگ شاموتی به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • روشن: کرم و استخوانی
  • متوسط: زرد و پرتقالی
  • تیره: خردلی و قهوه ای

نحوه تولید آجر نسوز شاموتی

همانطور که گفتیم علت نامگذاری این آجر به شاموت، نحوه پخت و تولید آن است. در پخت این آجر ابتدا مواد اولیه آن یعنی اکسیدهای آلومینیوم، آهن، منزیم، سیلیسیوم با طی کردن مراحلی پخته می شوند تا در نهایت تبدیل به گِل شوند.

بعد از پخت مواد اولیه آن را با خاک رس و آب به میزان مشخصی مخلوط می کنند. میزان دقیق خاک رس در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کم و زیاد کردن آن در میزان با کیفیت بودن آجر تاثیر به سزایی دارد.

بعد از مخلوط کردن مواد آن را قالب بندی می کنند. قالب های شاموت در چند مرحله مختلف در کوره پخته می شوند. به این صورت که در کوره های قائم، تونلی و دوار پخته می شوند. میزان حرارت و دمایی که برای پخت آجر شاموتی به کار می رود بین 1250 تا 1500 درجه سانتی گراد است.

مرحله خشک کردن آجر هم از مهم ترین مراحل تولید آجر نما شاموتی است. در این مرحله با توجه به میزان رس و آب به کار رفته در ترکیبات، نحوه خشک کردن آجرها متفاوت می شود.

در آجر دوران، خاک آجر شاموتی چیست؟

خاک شاموت از ترکیب چند ماده اولیه که در پاراگراف بالا ذکر کردیم بدست می آید. اصلی ترین خاک این آجر رس است که کیفیت این خاک و میزان آن در ترکیبات، می تواند آجر شاموتی با کیفیت یا بی کیفیت را تولید کند.

با کیفیت ترین خاک شاموت را از معادن طبس استخراج می کنند. معادن طبس با کیفیت ترین خاک های نسوز و رس را دارا می باشند. این امر باعث می شود تا قیمت آجر شاموتی کمی افزایش یابد.

در آجر دوران هم انواع آجرهای شاموتی با کیفیت بالا و قیمت درب کارخانه به فروش می رود. فروشگاه اینترنتی آجر دوران  که از معتبرترین مراکز خرید آجر نمای شاموتی در سراسر کشور است، این آجر را تضمینی و با کیفیت بالا به فروش می رساند. برای خرید آجر نسوز شاموتی کافیست وارد لینک شوید.

آجر شاموتی ضخیم

مزایای آجر شاموتی

از آنجایی که آجر شاموت نوعی آجر نسوز است، مقاومت بالایی در برابر دما دارد. علاوه بر این، این نوع آجر از کانی های معدنی و پوکه هایی تولید می شود که مقاومت زیادی دارند. در تولید آجرهای نسوز مانند آجر شاموتی باید از مواد اولیه ای استفاده کرد که بتواند خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در برابر عوامل محیطی و در دماهای بالا حفظ کند. از دیگر مزایای این نوع آجر می توان به تنوع رنگ زیاد، سازگاری با محیط، عایق بودن در برابر سرما و گرما، تغییر اندازه و مقاومت بالا اشاره کرد.

از آجر شاموتی می توان در ساخت شومینه و باربیکیو در ساختمان ها استفاده کرد. به‌ طور کلی از انواع آجر شاموتی در نمای داخلی و خارجی استفاده‌های کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که از آجر های شاموتی در صنعت فولاد و در کوره های زغال سنگ نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه آجر شاموت از آجرهای مقاوم به شمار می رود و قابلیت تحمل حرارت و دمای بالا را دارد، می توان از آن به عنوان عایق حرارتی و سپر محافظ استفاده کرد.

کاربرد آجر نسوز شاموتی

مناطقی که از آجرهای شاموتی برای تزئین ساختمان و نما استفاده می شود عبارتند از:

  • نمای خارجی ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و…
    نمای داخلی
    دکوراسیون نشیمن
    سرویس های بهداشتی
    دکوراسیون اتاق خواب
    نمای داخلی کافی شاپ ها
    نمای داخلی مغازه ها
    دکوراسیون اداری
    نمای آشپزخانه
    و…

جمع بندی

آجر شاموتی یکی از انواع آجر نسوز است که به دلیل رنگ بندی جذاب و نسوز بودن، کاربری گسترده ای دارد. آجر نسوز شاموتی بهترین گزینه برای ساخت کوره های صنعتی و شومینه می باشد. آجر نما نسوز شاموتی تنها آجری است که تولید آن کمی پیچیده و در تونل های آجر پزی مختلف تولید می شود.

آجر دوران هرچه را که باید در خصوص آجر نما شاموتی، قیمت آجر نما نسوز شاموتی، خاک شاموت و… بدانید را در این مطلب به اشتراک گذاشته است. چنانچه سوالی در خصوص آجر نما شاموتی داشتید حتما آن را در کامنت مطرح کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید