مقالات تخصصی

مراحل تولید آجر نسوز

تولید آجر نسوز

مراحل تولید آجر نسوز دارای 5 مرحله اصلی می باشد و در صورتی که این مراحل به درستی انجام شود، شما می توانید بهترین خروجی از کار خود را دریافت نمایید. دقت نمایید که فرمولاسیون آجر نسوز بسیار مهم است و می تواند در کیفیت محصول خروجی تاثیر بسیاری گذارد. پس تا انتهای این مطلب از سایت آجر دوران با ما همراه باشید تا با اصولی ترین روش ها و مراحل ساخت آجر نسوز در کارخانه ها آشنا شوید.

مراحل تولید آجر نسوز

آجر نسوز، از مدرن ترین انواع آجر نما محسوب می شود که امروزه در کارخانه تولید آجر نسوز، با پیشرفته ترین تجهیزات و ماشین آلات ساخته می شود. روش تولید آجر نسوز دارای ۴ مرحل زیر است:

    • استخراج مواد اولیه و ذخیره سازی آن
    • تهیه گل و شکل گیری قالب
    • خشک کردن آجر
    • پخت آجر
    • بسته بندی آجر

در ادامه محتوا هر کدام از مراحل ساخت آجر نسوز را برای شما به طور کامل شرح داده ایم.

 استخراج خاک نسوز

ماده اولیه برای ساخت آجر نسوز، انواع خاک رس در لیست زیر است:

  • خاک رس سطحی: این نوع از خاک رس را در نزدیکی سطح زمین می توان یافت
  • خاک شیل: خاک شیل دقیقا همان خاک رس می باشد که تحت تاثیر فشاری که در طول زمان به آن وارد شده است، به صورت تخته سنگ سخت در آمده است
  • خاک نسوز: این خاک در عمق زمین و نزدیک به مواد مذاب قرار دارد و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالاست

در ابتدای امر این خاک ها را با ماشین آلات قدرتمند استخراج می کنند و در ادامه هر کدام از آن ها در منطقه ای جداگانه ذخیره می شوند.

 تولید آجر نسوز

 

 آماده کردن خاک نسوز برای تولید آجر نسوز

پس از بارگیری خاک نسوز توسط نوارهای نقاله به خط تولید منتق می شود. سپس مواد اولیه برای کلسینه شده با درجه حرارت معین را وارد کوره ها می کنند. بعد از آن محلول چسب به این مواد اضافه می گردد. میکسرها این مواد را با یکدیگر مخلوط می کنند. و در سیلوهای ذخیره کردن کلسینه براس پرس کردن نگهداری می شوند. در کارخانه های مکانیزه این مواد با فشار مابین ۴۰۰تا۱۴۰۰ تن با پرس های هیدرولیک تحت فشار قرار می گیرند که درنهایت به مرحله پخت برسند.

 قالب گیری در آجر نسوز

در این مرحله مواد تشکیل دهنده آجر نسوز (آب و خاک رس) را در یک آسیاب بزرگ با هم مخلوط کرده و گل می سازیم. با توجه به اینکه میزان مواد اولیه آجر نسوز سفید و آب چقدر باشد، نوع گلی که ساخته می شود متفاوت خواهد بود. سه نوع گل در خروجی کار خواهیم داشت:

  • گل سفت: میزان آب در این نوع گل کمتر است (۱۰ تا ۱۵ درصد)
  • گل نرم: میزان آب در این نوع گل بیشتر است (۲۰ تا ۳۰ درصد)
  • پرس خشک: میزان آب بسیار کم (حداکثر ۱۰ درصد آب)

در ادامه پس از درست کردن گل، نوبت به مرحله قالب گیری می رسد. قالب گیری در مراحل ساخت آجر نسوز به صورت ماشینی انجام می شود.

گل درست شده را در ماشین قالب زنی می ریزند که در ادامه گل ها به صورت مکعبی و در ابعاد از پیش تعیین شده با فشار از دستگاه قالب زنی خارج شده و به سمت  دستگاه خشک کن هدایت می شوند.

خشک کردن آجر نسوز

با توجه به این موضوع که آجر نسوز ساخته شده پس از فرایند قالب گیری هنوز تا ۳۰ درصد رطوبت دارد، قبل شروع به پخت، باید حتما خشک شود. خشک شدن آجر، اهمیت بسیار داشته و در کیفیت آجر تولید شده بسیار اثر گذار است.

مرحله خشک شدن آجر ممکن است تا ۴۸ ساعت زمانبر باشد که با توجه به نوع خاک متغیر می باشد. در کارخانه یا کارگاه تولید آجر نما نسوز، آجرها پس از شکل گیری در قالب وارد خشک کن های صنعتی می شوند تا پس از خشک شدن برای مرحله پخت آماده شوند.

پختن خشت خام آجر نسوز در کوره

بعد از اینکه خشت خام وارد کوره پخت شد. خشت ها درون قالب هایی با دمای ۱۲۰۰ تا ۱۵۵۰ درجه قرار می گیرند تا پخته شود.

بسته بندی آجر نسوز

مرحله بسته بندی آجر اهمیت بسیاری داشته و باید با دقت فراوان انجام شود تا آجرها آسیب نبینند. اگر در این مرحله محصولات آسیبی ببینند تمام زحماتی که از ابتدای فرایند تولید آجر نسوز صورت گرفته است، به باد خواهد رفت. از این رو در کارخانه تولید آجر نسوز، این کار توسط نیروهای انسانی و با دقت بالا انجام می شود.

تمامی مراحلی که در خط تولید آجر نسوز تا به اینجا توضیح داده شد، در قیمت نهایی آجر نما نسوز اثر گذار است.

بررسی ماشین آلات خط تولید آجر

کارخانه‌های آجرسازی معتبری در کشورمان وجود دارند که با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مختلفی اقدام به تولید و ساخت آجر می‌کنند. هر یک از این ماشین آلات و دستگاه‌ها برای مرحله خاصی از ساخت آجر طراحی شده‌اند که در کنار هم خط تولید تمام مکانیزه آجر را تشکیل می‌دهند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی عملکرد هر یک از این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

1. دستگاه پودر کن

در نخستین بخش از خط تولید اتوماتیک آجر نیاز به دستگاه پودرکن است. این دستگاه همانطور که از نامش پیداست ذرات درشت خاک را برای ساخت آجر پودر می‌کند. به طور معمول دستگاه پودرکن قادر به پودر کردن خاک با ظرفیتی در حدود ۲۰ الی ۵۰ تن در ساعت است. امروزه از دستگاه‌های پودرکن ساخت داخل استفاده می‌شود که مطابق با نوع خاک کشورمان طراحی شده و بهترین عملکرد را در این زمینه دارد.

2. دستگاه سیلو

دستگاه سیلو که تحت عنوان باکس فیدر نامیده می‌شود نقش ذخیره سازی و انتقال گل را در فرایند آجرسازی بر عهده دارد. بهره‌گیری از این دستگاه باعث شده  تا مراحل ساخت آجر بسیار آسان شود. با توجه ساختار بسته ای که  دستگاه باکس فیدر دارد، می‌توان از آن برای نگهداری و ذخیره سازی گل استفاده کرد. در زمان تولید آجر گاهی نیاز است تا گل ساعات بیشتری ثابت مانده تا شکل گیری و فرم‌دهی آن بهتر انجام شود.

3. دستگاه میکسر

دستگاه میکسر به منظور مخلوط کردن خاک رس با آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل به دست آمده دارای رطوبت مناسب و بافت یکنواخت بوده و فاقد هرگونه حباب‌های هوا است تا بدین صورت بتوان آجرهای مرغوب و مستحکم‌تری را تولید کرد.

4. دستگاه والس

بعد از اینکه گل در دستگاه میکسر به خوبی مخلوط شد به منظور افزایش کیفیت آن، گل را به دستگاه والس منتقل می‌کنند تا از آن عبور داده شود. این دستگاه دارای دو غلطک به صورت چرخشی در فاصله ۵ میلیمتری از یکدیگر است که گل را لایه لایه کرده و کیفیت آن را بالا می‌برد. سپس گل مجدداً وارد میکسر خلاء شده تا ضمن خارج شدن هوای اضافی آن، دوباره مخلوط شده و کیفیت لازم را به دست آورد.

 تولید آجر نسوز

5. دستگاه پرس

در این مرحله از خط تولید آجر گل از دستگاه میکسر خلاء خارج شده و وارد دستگاه پرس می‌شود. مهم‌ترین بخش از فرایند ساخت آجر مربوط به شکل دهی آن است که توسط دستگاه پرس انجام می‌شود. اکسترود یا همان دستگاه پرس توسط مکانیزم مکانیکی خود گل را فشار داده تا از قالب خارج شده و شکل آجر به خود گیرد.

قالب به کار برده در این دستگاه با توجه شکل و نوع آجر متفاوت بوده و قابل تغییر است.

6. دستگاه برش

دستگاه برش در خط تولید مکانیزه آجر پس از دستگاه پرس قرار داشته و آجرها را در اندازه و ابعاد مورد نظر برش می‌دهد. این دستگاه دارای سیم‌های برش نازکی است که با عبور دادن آنها از میان قالب‌های شکل گرفته، آجر را برش می‌دهد.

7. دستگاه خشک کن

در این مرحله قالب‌های آجر وارد مرحله خشک کن شده که برای این امر از دستگاه خشک کن استفاده می‌شود. دمای آجرها در این دستگاه تا میزان ۸۰ درجه سانتیگراد رسیده تا رطوبت حداکثری آنها کاهش یابد. این میزان رطوبت از حدود ۲۴ درصد به دو الی ۳ درصد خواهد رسید.

8. کوره پخت

در مرحله پایانی تولید آجر، خشت خشک شده به کوره پخت انتقال داده می‌شود. دمای آجرها در کوره به ۹۰۰ الی ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید و بین ۱۲ الی ۲۰ ساعت در این دما قرار دارند تا به اندازه کافی پخته شوند. از مدل‌های رایج کوره پخت صنعتی می‌توان به کوره تونلی و کوره هوفمن اشاره کرد. سپس آجرها از کوره خارج شده و بعد از خنک شدن آماده بسته‌بندی و ارسال جهت مصرف کننده خواهند بود.

 چه کوره هایی جهت پخت آجر نسوز، استفاده می شود؟

برای انتقال آجر ها به کوره از ابزارهای مکانیکی بارگیری  مثل ماشین های کوره استفاده می شود. بر اساس اندازه کوره، تعداد مشخصی آجر روی این ماشین ها چیده می شوند. پس از چیدمان تا حداکثر ۴۰ ساعت در کوره پخته می شوند. البته این زمان با توجه به نوع آجر و سوخت کوره متغیر بوده و ممکن است در زمان کمتری انجام شود. چندین نوع کوره جهت پختن آجر نسوز وجود دارند که عبارتند از:

  • کوره آجر پزی تونلی
  • کوره آجر پزی رولری
  • کوره آجر پزی هوفمان

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید