مقالات تخصصی

طراحی نمای ساختمان با آجر سفید و متریال دیگر

طراحی نمای ساختمان با آجر سفید

طراحی نمای ساختمان با آجر سفید در اولین نگاه می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند. به همین خاطر است که بسیاری از کارفرماها ترجیح می‌دهند نمای ساختمان‌های اداری، مسکونی یا تجاری را با استفاده از آجر نما سفید پوشش دهند. درست است که زیبایی ظاهری برای نمای یک ساختمان اهمیت دارد، اما نباید از مقاومت مصالح ساختمانی که برای نمای ساختمان به کار می‌روند، غافل شد.

اجرای نمای آجری سفید به دلیل رنگ روشنی که دارد ممکن است به نظر بیاید آلودگی ها را به سادگی به خود جذب می کند و پس از مدت کوتاهی نمای ساختمان به زیبایی اولیه نخواهد بود. اما باید توجه داشت نمای ساختمان با آجر سفید به راحتی قابل شستشو است و در هر زمان احساس کردید نما تیره شده، می توان با یک نماشویی ساده، نمای آجر نسوز سفید را مانند روز اول کرد. به علاوه اینکه، جنس آجر نسوز به نوعی است که از جذب آلودگی ها جلوگیری می کند و گرد و غبار یا ذرات معلق را به خود جذب نمی کند. برای بررسی طراحی نمای ساختمان با آجر سفید با متریال دیگر با آجر دوران تا انتهای مقاله همراه باشید.

ویژگی طراحی نمای ساختمان با آجر سفید

نمای ساختمان با آجر سفید در طراحی انواع نماهای ساختمان های مسکونی، بازسازی اداری، تفریحی و بازسازی تجاری قابل استفاده است. نمای آجر سفید در طراحی دکوراسیون داخلی نیز کاربرد دارد. دیوارهای داخلی منازل مسکونی، فضاهای اداری مانند شرکت های خصوصی یا مطب ها نیز می توانند با آجر سفید نسوز طراحی و اجرا شوند.

برای تولید آجرهای مورد استفاده در نمای آجر نسوز سفید از خاک کائولن استفاده می شود. بهترین نوع کیفیت این خاک در برخی مناطق ایران مانند آذربایجان غربی و خراسان وجود دارد. چیزی که باعث سفید یا طوسی به نظر رسیدن این نوع آجر می شود، آهن و اکسید فلزهای دیگر مانند اکسید آهن، منگنز، تیتانیوم است که باید به مقدار بسیار کمی در خاک وجود داشته باشند.
نمای ساختمان با آجر سفید از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار است و تولید این نوع آجر نیاز به دانش خاصی دارد. زیرا همان طور که گفته شد میزان عناصر فلزی که تعیین کننده میزان استحکام آجر است، در این نوع آجر بسیار کم است و از طرفی باید مقاومت و استحکام آجر تضمین شود.

طراحی نمای ساختمان با آجر سفید

هزینه اجرای نمای آجر نسوز سفید

اولین و مهم ترین عامل تاثیرگذار بر هزینه اجرای نمای آجر نسوز سفید ، هزینه تمام شده مصالح آن است. آجرهای نسوز به علت تنوع در طرح و رنگی که دارند بازه های مختلفی از قیمت ها را نیز شامل می شوند. در کل هزینه اجرای نمای ساختمان با آجر سفید نسبت به سایر نماها، به علت خواص آن، بالاتر است. محاسبه هزینه نهایی اجرای نمای آجر سفید با چالش های خاصی رو به رو است. یکی از آن ها تقاضای بالا است. نمای ساختمان با آجر سفید طرفداران زیادی دارد و تقاضای آن نسبت به تولید بالا است.

طرح‌های جدید برای نمای ساختمان با آجر سفید

ما در سایت آجر دوران تصمیم داریم 10 ایده و طرح زیبا برای نمای ساختمان با آجر سفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم به این صورت اگر قصد خرید آجر نما سفید برای نماکاری ساختمان را داشته باشید، می‌توانید از این ایده‌ها استفاده کنید.

البته انتخاب نمای مناسب برای هر ساختمان به محیط اطراف، سبک معماری و همچنین نوع طراحی ساختمان بستگی دارد. طرح‌های زیبایی که می‌توانید برای نمای ساختمان با استفاده از آجر سفید پیاده کنید، عبارت‌اند از:

1. ترکیب آجر سفید و چوب

استفاده از چوب در کنار سایر مصالح ساختمانی می‌تواند به نمای ساختمان گرما و انرژی ببخشد. می‌توانید نمای ساختمان را در قسمت پایین با آجر نمای سفید پوشش دهید و در بخش‌های بالایی از پانل‌های چوبی استفاده کنید که جلوه زیبایی دارد.

2. ترکیب آجر سفید و شیشه

به کار بردن شیشه برای طراحی نمای ساختمان باعث مدرن شدن ظاهر ساختمان می‌شود. همچنین ترکیب آن با آجرهای سفید باعث می‌شود تا شفافیت شیشه و رنگ سفید آجرها، نور طبیعی بیشتری را وارد فضای ساختمان نموده و جلوه ظاهری آن را هم بیشتر کنند.

3. ترکیب آجر سفید و مشکی

در بسیاری از ساختمان‌های مدرن از ترکیب آجرهای سفید و مشکی برای نماسازی ساختمان استفاده می‌شود. این تضاد رنگ می‌تواند ظاهر چشمگیری برای ساختمان ایجاد کند.

4. ترکیب آجر سفید و سنگ

ترکیب انواع سنگ تراورتن، مرمریت، گرانیت، لایم استون، سنگ چینی، مرمر و … با آجر نما، سبک بسیار جالبی است که در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته است. بعضی از این سنگ‌ها مانند سنگ چینی فقط برای نمای داخلی ساختمان هستند، اما سایر سنگ‌ها برای نمای بیرونی هم قابل‌استفاده هستند و می‌توان آن‌ها را با آجر سفید ترکیب کرد.

5. ترکیب آجر قهوه‌ای و سفید

برای اینکه ظاهر ساختمان از حالت یکنواخت و ساده خارج شود، می‌توانید بخشی از ساختمان را با آجرهای رنگ تیره مانند قهوه‌ای، پوشش دهید و بدنه ساختمان را با آجرهای سفید بپوشانید.

6. آجر نما سفید برای ساختمان‌های چند طبقه

خلاقیت و نوآوری در ترکیب انواع مصالح برای پوشش نمای ساختمان نتایج خوبی دارد. به همین خاطر در ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند، می‌توانید برای هر طبقه از یک رنگ آجر استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال طبقه اول و سوم را با آجر نما سفید پوشش دهید و طبقه‌های زوج را با رنگ دیگری نماکاری کنید.

7. جداسازی طبقات با آجرنما سفید

تضاد رنگ با استفاده از آجر نما سفید و جدا کردن هر طبقه با یک ردیف آجر نما به رنگ سفید، می‌تواند جلوه زیبایی داشته باشد.

8. استفاده از آجر نما سفید برای پنجره‌های ساختمان

معمولاً برای ساختمان‌هایی که دارای نمای سنگی هستند، استفاده از آجر نما سفید در بخش اطراف پنجره‌ها، جلوه منحصربه‌فرد و بسیار خاصی ایجاد می‌کند.

9. آجر نما سفید برای ساختمان‌هایی با سقف شیروانی

برای ساختمان‌هایی که سقف شیروانی دارند، می‌توانید در قسمت شیروانی از آجرهایی با رنگ تیره استفاده نموده و برای بخش‌های پایینی ساختمان از آجر نما سفید استفاده کنید.

10. آجر نما سفید برای بخش‌های منحنی ساختمان

بعضی از قسمت‌های نمای ساختمان مانند تراس یا ورودی دارای طرح‌های منحنی هستند. اگر در این قسمت‌ها از آجر نمای سفید استفاده کنید و آن را با سایر مصالح دیگر ترکیب کنید، طرح‌هایی مدرن و جالب توجهی ایجاد می‌شود.

طراحی نمای ساختمان با آجر سفید

ویژگی های طراحی نمای ساختمان با آجر سفید

اصلی ترین ویژگی نمای ساختمان با آجر نسوز سفید همان طور که از نامش پیدا است، مقاومت در برابر حریق است. انواع آجر های نسوز به علت ترکیبات خاص و شرایط تولید ویژه ای که دارند، در برابر حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. به خصوص نمای آجر نسوز سفید که در ترکیب آن مقدار زیادی آهک وجود دارد. یکی از ویژگی های نمای ساختمان با آجر سفید ، طبیعی بودن رنگ آن می باشد. رنگ آجر نسوز سفید نما کاملا طبیعی است و اگر یکی از آجر های نما برش بخورد و بتوان داخل آن را دید تفاوت رنگی بین لایه بیرونی و درونی وجود نخواهد داشت. نمای ساختمان با آجر سفید در برابر تغییرات آب و هوایی مانند تابش نور آفتاب و یا تغییرات جوی مانند باد و باران، تغییر رنگ نمی دهد و ترک نمی خورد.

دوام بالای نمای آجر نسوز سفید در طول زمان، یکی از ویژگی هایی است که استفاده از آن را در بازسازی نما محبوب کرده است. تولید آجر نسوز سفید نما تحت شرایط خاص و دمای بسیار بالا است بنابراین فرسایش آن کند تر و دوام آن بالاتر است. تخلخل و پوکی در نمای آجر سفید به ندرت یافت می شود. نما آجر سفید در برابر پوسته پوسته شدن بسیار مقاوم است و از آن می توان به عنوان عایق حرارتی نیز بهره برد.
یکی از نکاتی که طراحان نما باید حتما مورد توجه قرار دهند قوانین شهرداری در خصوص استفاده از نمای ساختمان با آجر نسوز سفید است. استفاده از رنگ یکدست و یکنواخت در نما خصوصا رنگ سفید موجب خیرگی و آزار چشم می شود و در نمای شهر و محل باعث خستگی و کدری می شود. بنابراین در کنار این متریال حتما باید از متریال تیره رنگ مانند سنگ ، آجر نسوز شاموتی ، آجر نسوز انگلیسی یا متریال هایی مانند چوب استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید