مقالات تخصصی

درباره نمای ساختمان بیشتر بدانید

نمای ساختمان

در دیدگاه معماری، نما یکی از مهم ترین عناصر بیرونی ساختمان است، زیرا نما با طراحی خوب می تواند ساختار کلی ساختمان را تعریف کند، بین ساختمان و محیط اطراف آن تعامل ایجاد کند و در برخی موارد به نمایان شدن آن کمک کند. نما انتظارات را تعیین می کند ، احساس و ساختار کلی را مشخص می کند.  همچنین  یک نمای ساختمان منحصر به فرد می تواند باعث ایجاد وجه تمایز با محیط اطراف شده و هدف خود دست یابد نما به زبان ساده به معنای ظاهر است و اولین برداشت ها مهم است و اولین چیزی که مخاطبین می بینند نما است.  نما به آنها  کمی در مورد شما، سبک و استعداد شما می گوید  و حسی از سبک داخل سازه را نیز حتی قبل از ورود به ایشان ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نما ساختمان تا انتها مقاله با آجر دوران همراه باشید.

انواع نمای ساختمان مسکونی

علاوه بر زیبایی نما ساختمان باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نما در واقع لایه‌ای است که برای محافظت از ساختمان اجرا می‌شود. پس باید در انتخاب متریال آن دقت کافی را داشت تا متریالی محکم و با دوام انتخاب شده که در کنار آن زیبایی چشم گیری هم داشته و به نما جلوه خاصی دهد.

از مصالح پرکاربردی که برای اجرای نما استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سنگ
  •  آجر
  •  سیمان
  •  کامپوزیت
  •  شیشه
  •  چوب

هر کدام از این متریال‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.در ادامه با هر کدام از این نماها بیشتر آشنا می‌شویم.

 نمای سنگی

یکی از لوکس‌ترین و با دوام‌ترین متریال‌هایی که می‌توان برای اجرای نما از آن استفاده کرد، سنگ است.

این در حالی است که اگر نصب این متریال اصولی نبوده و به درستی اجرا نشود، با قرار گرفتن در معرض عوامل مخرب خارجی مثل باد، باران و غیره امکان افتادن و یا شل شدن آن‌ها بالا رفته که در نهایت موجب بروز خطرات مالی و جانی متعددی می‌شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سنگ‌ها، مخصوصا در شهرهای بزرگ و آلوده این است که اگر بعد از گذشت مدت زمانی، نما کثیف یا کدر شد می‌توان با استفاده از دستگاه ساب دستی آن‌ها را ساب زد تا به روز اول خود بازگردند.

 نمای آجری

یکی از متریال‌هایی که از قدیم الایام برای طراحی و اجرای نما مخصوصا در کشورمان ایران کاربرد داشت، آجر بود.

امروزه نیز استفاده از آجر در بین طراحان ساختمان بسیار رایج و محبوب است چرا که آجر به عنوان متریالی با قدمت زیاد، اجرای بسیار آسانی نیز داشته و علاوه بر آن ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاص آن باعث می‌شود تا بتوان از این متریال در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد.

از طرفی به دلیل اجبار شهرداری‌های بعضی مناطق برای استفاده از آجر در قسمتی از نمای ساختمان با هدف احیای معماری ایرانی اسلامی، نمای آجری بیشتر از قبل مورد توجه طراحان و سازندگان قرار گرفته است که با داشتن تنوع بالا در انواع موجود این متریال، افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت می‌توانند طرح‌ مورد نظر خود را برای نما انتخاب و پیاده‌سازی کنند.

نمای ساختمان

چه چیزی یک نمای آجری خوب را می سازد؟

قدرت جلب توجه و استحکام از اولین و مهمترین فاکتور های یک نمای آجری عالی محسوب میگردد. نماهای آجری منحصر به فرد این فرصت را به ساکنان خود می دهد تا شخصیت و سبک منحصر به فرد خود را بیان کنند و از ساختمان های اطراف متمایز شوند و در نتیجه نقطه تمایز ایجاد کنند.

 روش‌های اجرای نمای آجری

به طور معمول برای اجرای آجر نسوز از روش تر یا همان روش چسباندن با ملات استفاده می‌شود.

ملات‌های مورد مصرف در این روش، یکی ملات ماسه سیمان یا دوغاب است که از ماسه، سیمان معمولی و آب تشکیل شده و دیگری ملات نرمه که از سیمان سفید، پودر سنگ و آب تشکیل شده است.

باید به این نکته اشاره کنیم از ملات ماسه سیمان برای اتصال آجرها به نما و از ملات نرمه برای اتصال بین رج‌های آجر استفاده می‌شود.

 نمای سیمانی

بعد از سنگ و آجر، سیمان یکی از پر مصرف‌ترین متریال‌ها برای طراحی و اجرای نما است چرا که در کنار هزینه مقرون به صرفه و راحتی در اجرا نسبت به سایر متریال‌ها، انعطاف بالایی داشته و با تنوع طرح و رنگ مختلفی قابل اجرا است. مثل نمای سیمان شسته، خراشی، تگرگی و غیره.

در کنار مزایای گفته شده، باید به این نکات هم توجه داشته باشید که جذب گرد و غبار در این متریال بسیار بالاست به طوری که بعد از مدتی زیبایی خود را از دست داده و شکل کثیفی به خود می‌گیرد.

همچنین این متریال خاصیت ضد آب نداشته و اگر قصد شست و شوی دیوار را داشته باشید و دیوار خیس شود، بعد از مدتی دیوار پوسته‌ پوسته‌ شده و می‌ریزد.

نمای ساختمان کامپوزیت

از اوایل دهه 70 میلادی در کشور آلمان اولین نماهای کامپوزیت اجرا شد. البته در آن زمان به علت کیفیت نامناسب و وجود محدودیت در طراحی و اجرای این متریال، نمای کامپوزیت خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی بیش از پیش مورد توجه طراحان و سازندگان قرار گرفت طوری که امروزه در ساختمان‌های تجاری، اداری، آموزشی و بعضا مسکونی بسیاری از این نما را می‌توان مشاهده کرد.

اگر برایتان سوال پیش آمده باشد که اصلا نمای کامپوزیت به چه شکل ساخته می‌شود باید بگوییم که این متریال از جنس ورق آلومینیومی بوده که به شکل پنل‌هایی با ابعاد مشخص روی دیوار بیرونی ساختمان و به عنوان نمای ساختمان نصب می‌گردد.

به طور کلی این پنل‌ها از سه لایه تشکیل شده که دو لایه آن ورق آلومینیومی و یک لایه بین آن‌ها مواد پلی اتیلن قرار دارد.

همچنین ضخامت این پنل‌ها بین 2 تا 6 میلی‌متر بوده که نوع 4 میلی‌متری آن مصرف بیشتری در اجرای نما دارد. منظور از ضخامت 4 میلی‌متری، 0.5 میلی‌متر ضخامت لایه‌های آلومینیومی از هر سمت و 3 میلی‌متر لایه میانی است.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که برای تثبیت رنگ و شفافیت ورق‌ها، لایه خارجی نمای کامپوزیت با یک لایه رزین PVDF یا FEVE پوشانده می‌شود.

نمای ساختمان شیشه‌ ای

به طور کلی وقتی حدود 60 درصد یا بیشتر نمای یک ساختمان را شیشه تشکیل داده باشد، به آن نمای شیشه‌ای گفته می‌شود. استفاده از این نما مزایا و معایب خاص خود را دارد، برای مثال در نمای شیشه‌ای افراد داخل ساختمان می‌توانند به طور مداوم از نور طبیعی استفاده کنند.

اما از طرفی این نوع نما با این که جذابیت ظاهری فراوانی دارد ولی به راحتی داخل ساختمان پیدا بوده و حریم خصوصی ندارد.

خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از نمای شیشه‌ای در گذشته معایبی مانند عدم عایق‌بندی صوتی و حرارتی، ایمنی ناکافی و عملکرد لرزه‌ای نامطلوب داشته که موجب توقف اجرای این نوع نما در سطح گسترده شده بود.

اما نمای شیشه‌ای مدرن که امروزه تولید می‌شود علاوه بر این که عایق خوبی در برابر صوت و حرارت است، از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

برای مثال در اجرای نما برای بهبود عایق‌بندی می‌توان از شیشه‌‌های دو جداره صنعتی با کیفیت مناسب و دارای مواد رطوبت‌گیر (سیکوریت یا لمینت) استفاده کرد.

نمای ساختمان چوبی

یکی از مصالح طبیعی که قدمت بالایی نیز دارد، چوب است که به علت نوع ساختار خود حس گرما و صمیمت زیادی در فضا ایجاد می‌کند.

در گذشته استفاده از چوب به عنوان نمای ساختمان، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای مثال رطوبت موجود در هوا آسیب‌ زیادی به این متریال می‌زد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، راه حل‌هایی برای معایب این نوع نما پیدا شد تا خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی این متریال تا حد قابل قبولی بهبود یافته و به مرور اجرای نمای چوبی برای ساختمان مسکونی، ویلا و حتی مغازه با استفاده از مصالح چوبی جدید رواج پیدا کرد.

یکی از جدیدترین مصالح چوبی، چوب ترمو یا ترمووودها هستند.

ترمووودها با چوب درختان در جنگل کاملا متفاوت بوده و ویژگی‌های بسیار مناسبی برای استفاده در نمای چوبی دارند.

این متریال با گذراندن فرآیندهایی در کارگاه تولید شده که طی آن، چوب تا دمای 185 تا 220 درجه سانتی گراد حرارت می‌بیند تا همه عیوب ذاتی آن‌ اصلاح گردد.

این حرارت باعث می‌شود تا رطوبت موجود در چوب که زمینه رشد قارچ‌ها در آن را ایجاد کرده از بین رفته و دوام و پایداری چوب افزایش پیدا کند. همچنین مقاومت چوب در برابر هجوم حشرات، پوسیدگی و اشعه خورشید افزایش می‌یابد.

نمای ساختمان

در طراحی نما با آجر نسوز چه مصالح دیگری را میتوان ترکیب و استفاده نمود ؟

  • انواع متداول مصالح نما فلزات مانند فولاد یا آلومینیوم پانل های ACP
  • سنگ
  • آجر نسوز
  • شیشه
  • آجرهای دکوراتیو
  • بتن
  • الوار و …

چگونه نما را انتخاب کنم؟

نمایی انتخاب کنید که تاثیر و ماندگاری داشته باشد ، به ترتیب استفاده از نوع متریال و مواد ، طرح  و رنگ بیرونی نما ، سازگاری با سبک داخلی و  نورپردازی و محوطه سازی مراحلی عالی برای نشان دادن سبک شخصی شما ضمن تاثیر گذار بودن و ماندگاری می باشد

انواع نما در سازه ها و ساختمان ها کدامند ؟

از انواع نما برای ساختمان نما میتوان به نمای سبک ، نما سنگین،  نمای پیش ساخته ، نمای سنتی ، سیستم های ETI  و روکش ضد باران یاد کرد

چگونه نمای ساختمان یا خانۀ خود را مدرن کنید؟

نمای ملک شما یک عامل تعیین کننده در ظاهر کلی و جذابیت خانه شما است زیرا مقدمه ای بصری برای سبک شما است در این مطلب از آجر پارتاک به مرور پنج راه برای به روز رسانی نمای خانه شما اشاره شده است :

  1. اگر نمای شما دچار کهنگی یا کثیفی شده است و امکان تمیز شدن را دارد بدون شک ابتدا به فکر تمیز شدن آن باشد
  2. درب و پنجره های جدید نصب کنید
  3. از انواع پنل ها و روکش مخصوص دکوراتیو برای نماهای خارجی استفاده کنید
  4. نور پردازی کنید ونوری بتابانید !
  5. محوطه سازی کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید