مقالات تخصصی

آجر نما نسوز چیست ؟ چه کاربردی دارد؟

آجر نما نسوز چیست

آجر نما نسوز چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ در طراحی دکوراسیون و معماری مصالح مختلفی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی مصالح ساختمانی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند از تنوع بالایی برخوردارند. برخی از این مصالح به منظور زیبایی بیشتر بنا مورد استفاده می‌گیرند و در عین حال ویژگی‌ها و مزایایی را نیز به دنبال دارند. در این مطلب از آجر دوران قصد داریم درباره آجر نما نسوز صحبت کنیم که یکی از مصالح زیبا و کاربردی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر نما نسوز چیست ؟

آجر نما نسوز یا Faced Firebrick یکی از انواع آجر‌های نما است که امروزه کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده است. این نوع آجر نسبت به آجر‌های معمولی از وزن کمتری برخوردار است و برای تزیین نما به کار برده می‌شود. این نوع آجر در برابر رطوبت، آب، گرما و ضربه مقاوم است و از این رو به آن آجر نسوز می‌گویند. مواد تشکیل دهنده این آجر‌ها کانی صد در صد طبیعی است که با فرمولاسیون خاصی به شکل آجر در می‌آید.  آجر‌های نسوز در طرح‌ها و سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند و به طور کلی کاربرد فراوانی در نمای ساختمان‌ها دارند. این آجر‌ها در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ترکیبات آجر نسوز چیست ؟

از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز سیلیس و آلومینیا است که وجود دانه های سیاه شکل در آجر نسوز به دلیل سیلیس موجود در این آجر می باشد که ۷۳ درصد آن سیلیس و ۲۳ درصد آلومینیوم است.

سایر مواد تشکیل دهنده آجر نسوز همچون فریک اسید، تیتانیوم و سایر اکسیدهای فلزی، این آجر را تشکیل می دهند. علاوه بر این ترکیبات خاک نسوز از اصلی ترین مواد اولیه تولید آجر نما نسوز می باشد.

خاک نسوز چیست؟

خاک نسوز همانطور که از نامش مشخص است نوعی خاک که در برابر حرارت بسیار مقاوم است و ترک بر نمی دارد. این خاک را می توان در کوره تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داد. ۲ ترکیب اصلی این خاک، سیلیس و آلومینا است، که می توان در زیر لایه های ذغال سنگ آن را پیدا کرد.

خاک نسوز مهم ترین ترکیب برای تولید انواع آجر نسوز نما است که با تغییر ترکیب مواد معدنی موجود در این خاک می توان رنگ های بسیار متنوعی را تولید کرد.

آجر نما نسوز چیست

مشخصات آجر نما نسوز چیست ؟

آجر نما به دو دسته‌ی آجرهای رسی و شیلی، و آجرهای رسی نیز به دو دسته‌ی آجرهای نسوز و آجرهای سنتی تقسیم می‌شوند.

ویژگی اصلی آجر نما مقاومت حرارتی بالای آن است، که باعث می‌شود در کوره‌‌ها و عایق ‌کاری صنعتی کاربرد فراوان داشته باشد.

آجر نسوز به طور کلی به دو نوع معمولی و ویژه تقسیم می‌‌شود.

نوع معمولی آن که در نما کاربرد دارد، و به انواع آجرهای نسوز سیلیسی، آجرهای نسوز قلیایی و آجرهای نسوز آلومینیومی تقسیم‌بندی می‌شود.

این آجرها در ابعاد مختلف، تولید و به بازار عرضه می‌شوند، معمولا ابعاد 27 × 55 × 220 و 27 × 70 × 220 و 27 × 70 × 310 میلیمتر پرکاربردتر هستند.

همچنین نوع L شکل آنها نیز تولید می‌شود.

آجر لفتون نما، آجر نسوز نما و آجر پلاک نما، همگی زیر مجموعه آجر نما هستند.

کاربرد آجر نما نسوز

آجرهای نسوز ابتدا فقط برای مصارف صنعتی در کوره‌های ذوب و پاتیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اما پس از مدتی در شومینه‌ها نیز مورد استفاده واقع شد.

تغییرات و ویژگی‌های آجر نسوز نما از لحاظ جنس، کیفیت، طرح، رنگ و موارد دیگر باعث افزایش کاربرد آن در صنعت ساختمان و نماسازی ساختمان شد.

در نتیجه آجر نسوز در تمامی سطوح و فضاهای قابل استفاده با ترکیب سلیقه‌های مدرن مشتریان و معماران ترکیب و اعمال شد.

آجر نسوز را می‌توان در نمای دیوار و دکوراسیون داخلی ساختمان و ویلا، همچنین جهت کف فرش کردن سطح خانه بکار برد.

برای نمای بیرونی ساختمان و ویلا کارشناسان و معماران عمدتا آجرهای نسوز سمیرم (آجر نسوز قرمز انگلیسی)، آجر نسوز شاموتی (آجر نسوز زرد)، و در نوع آجرهای رسی آجر زرد رسی، آجر گلبهی رسی و آجر قرمز رسی را پیشنهاد می‌دهند.

همچنین برای دکوراسیون داخلی طراحان دکور آجرهای نسوز مشکی، آجر نسوز قهوه‌ای، آجر نسوز طرح گرانیتی، آجر نسوز سفید، آجر نسوز کرم و همچنین آجرهای طرح رستیک که ساختار دکوراتیو دارند را همیشه توصیه می‌کنند.

به هر روی فارغ از فراوانی کاربرد آجر نسوز با استفاده از آن می‌توان عمر و زیبایی ساختمان خود را برای سالیان متمادی تضمین کرد و هویتی خاص به ساختمان و بنا بخشید.

انواع آجر نما نسوز

همانطور که گفته شد، آجر‌های نسوز از تنوع زیادی برخوردارند و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. در ادامه قصد داریم به برخی از انواع آجر نسوز بپردازیم:

آجر نسوز سفید و طوسی

آجر نسوز طوسی و سفید یکی از انواع آجر‌هاینسوز کاربردی است که معمولا برای طراحی نمای داخلی ساختمان کاربرد فراوانی دارد. این نوع آجر از ترکیب خاک سنگ و خاک نسوز تشکیل می‌شود و قابلیت تولید در طیف‌های مختلف سفید و طوسی را دارد. به سبب رنگی که این آجر دارد، استفاده از آن بسیار رایج است.

آجر نسوز شاموتی

آجر نما نسوز شاموتی ( Grog Brick ) از نوعی خاک به نام شاموت تشکیل شده است. این خاک از انواع خاک نسوز است که در معادن طبس یافت می‌شود و جزو با‌کیفیت‌ترینخاک‌های موجود در ایران به حساب می‌آید. این نوع آجر امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی پیدا کرده است. طیف رنگی این آجر پرتقالی، خردلی، کرم و طلایی است و به سبب خاک کمیاب و دمای پخت بالا، قیمت آن نسبت به سایر آجر‌ها بیشتر است.

آجر نما نسوز مشکی و قهوه‌ای

ترکیب این نوع آجر با مصالحی همچون سنگ و کامپوزیت بسیار جذاب و زیبا می‌شود و نمای چشمگیری ایجاد می‌کند. این نوع آجر‌ها در دمای پخت بالایی تولید می‌شوند و به همین دلیل قیمت متفاوت‌تری نسبت به سایر آجر‌هاینسوز دارند.

تاثیر آجر نما نسوز

همانطور که گفته شد، آجر‌های نسوز به سبب ویژگی‌ها و مزایایی که در خود جای داده‌‌اند، کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده‌اند. اگر در طراحی نمای ساختمان خود از این نوع آجر‌ها استفاده کنید و آن را با سایر نما‌هایی که موجودند مقایسه کنید قطعا تفاوت را احساس می‌کنید. در واقع آجر‌هاینسوز در جهت مدرن‌سازی ساختمان‌ها توسط معماران مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این زمینه موفق بوده هستند.

ورودی پذیرایی و ساختمان‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌‎هایی است که استفاده از این نوع آجر در آن سبب ایجاد حس گرما و راحتی می‌شود و کسانی به خانه شما می‌آیند با حس بهتری وارد می‌شوند.

مزایای استفاده از آجر نما نسوز چیست ؟

  • عایق بودن نسبت به صدا
  • مقاومت بسیار بالای آجر نسوز در برابر ضربه
  • مقاومت آجر نسوز در برابر سرما و یخ ‌زدگی
  • مقاومت آجرهای نسوز در برابر گرما، حرارت بالا و آتش‌سوزی
  • مقاومت آجر نما نسوز در برابر ریزش
  • سبک بودن انواع آجرهای نسوز
  • قابل اجرا بودن در ساختمان‌های مرتفع
  • ضد شوره، جلبک و یا سفیدک زدن نما
  • ثابت در برابر اشعه UV
  • مقاوم در برابر ترک خوردگی و پوسیدگی
  • استفاده به عنوان عایق
  • جذب آب پایین و مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی
  •  زیبایی چشمگیر و منحصر به فرد در طولانی مدت
  • عایق صوتی و عایق اتلاف انرژی
  • تنوع رنگی بالا
  • رنگ طبیعی و ثبات رنگ در برابر اشعه‌ی خورشید
  • تنوع در سایز و اندازه
  • مقاوم در برابر فرسایش و افتادگی نما
  • دارای تنوع بالا در کاربرد و الگوی چیدمان
  • همخوانی با انواع هنرهای معماری
  • اتصال راحت و مناسب با سازه
  • عدم نیاز به اسکوب و نگه دارنده
  • عدم نیاز به ابزارهای خاص در زمان اجرا
  • وزن کم و سبک
  • سازگار با محیط زیست
  • ارسال آسان نسبت به سایر محصولات نما
  • امکان بهره بردن از خشت‌های شکسته و نیمه شکسته‌ در ساختمان

از دیگر مزایای آجر نما این است که در تولید آنها فقط از خاک معدنی استفاده می‌شود.

مواد دیگری مانند اخرا و رنگ مصنوعی به آن اضافه نمی‌شود، رنگ آنها در اثر پخت در کوره ایجاد می‌شود.

لذا با مرور زمان رنگ پریدگی پیدا نمی‌کنند و رنگ آنها ثابت می‌ماند.

آجر نما نسوز چیست

نکات مهم در خرید

نکات مهمی وجود دارد که رعایت آنها برای خرید آجر نمانسوز خالی از لطف نیست. موارد زیر برخی از نکاتی است که در خرید آجر نسوز باید به آن‌ها توجه کنید:

  • برای اطمینان از کیفیت آجر می‌توانید آن را از وسط شکسته و عمق آجر را نگاه کنید؛ در صورتی که عمق آجر یک رنگ و کاملا خشک باشد، کیفیت آن مناسب است.
  • آجر نسوز هنگام برخوردار با آجر‌های دیگر باید صدایی همانند صدای برخورد دو سرامیک بدهد. در اصل این صدا نشان دهنده کیفیت و مقاومت بالا، میزان جذب آب کم و تراکم خاک خوب است.
  • توجه کنید سطح آجر حتما یک دست باشد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل شما را با آجر نسوز و هر آنچه که باید درباره‌اش بدانید، آشنا کنیم. در صورتی که قصد خرید آجر نسوز دارید، حتما به این مطالب خصوصا بخش نکات خرید توجه کنید تا انتخابی مناسب داشته باشید. امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که نظر، پرسش و یا انتقادی در ارتباط با این مطلب دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بزارید تا از دیدگاه شما مطلع شویم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید