مقالات تخصصی

معرفی گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز

گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز

معرفی گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز : قیمت آجرهای نسوز به عوامل مختلفی مربوط می شود، از جمله سایز آجر نسوز، خاک مورد استفاده و رنگ و کیفیت آجر نما همگی بر قیمت آجر نسوز اثر می گذارند.

در این مقاله سعی شده است به عوامل موثر بر قیمت آجرهای نما پرداخته شود و در ادامه به معرفی گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز می پردازیم. با آجر دوران همراه باشید.

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز یک نوع ساختمانی است که از موادی تشکیل شده است که در برابر حرارت و آتش مقاوم هستند. این نوع آجر از موادی مانند خاک رس، خاک سنگی و فیبرهای معدنی تهیه می‌شود. آجر نسوز به دلیل ویژگی‌های خاص خود، برای ساخت ساختمان‌هایی که در معرض خطر حریق قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجر همچنین می‌تواند در ساخت دیوارها، پشت بوته‌های اجرایی و سایر بخش‌های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

آجر نسوز در مقایسه با آجر معمولی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی است. این نوع آجر دارای نقطه ذوب بالاتری است و به دلیل حضور فیبرهای معدنی، در برابر حرارت بسیار مقاوم است. همچنین، آجر نسوز دارای وزن سبکتری نسبت به آجر معمولی است که این ویژگی آن را برای استفاده در ساختمان‌هایی که نیاز به سازه‌های سبک دارند، مناسب می‌کند. از دیگر ویژگی‌های آجر نسوز می‌توان به مقاومت در برابر شوک حرارتی، عدم جذب آب و مقاومت در برابر شکستگی اشاره کرد که همگی این ویژگی‌ها آن را به یک گزینه مناسب برای ساخت و سازهای صنعتی و تجاری می‌کنند.

کاربرد آجر نسوز و مزایا آن

پیش‌تر اشاره کردیم که بر حسب نوع متریال به کار رفته شده در ساخت آجر، مقاومت‌ها، رنگ‌بندی‌ها و ساختارهای متنوعی عرضه شده که آن‌ها را مناسب استفاده در صنایع کرده است.
این صنایع شامل مواردی چون پوشش داخلی کوره های ذوب آهن، ذوب شیشه، صنایع فلزات غیر آهنی و…است؛ اما تنها بخش مهم از کاربرد آجر نسوز نیست.

در حقیقت نما ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی یکی دیگر از کاربردهای آجر کوره است که به علت سازگاری بالای آن با شرایط اقلیمی مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
در نتیجه بدون نگرانی از بابت شرایط جوی حاکم، حرارت، یخ‌بندان، سایش و سایر موارد از بین برنده نما، می‌توان ساختمان‌های خود را با این نوع آجر طراحی کرد.

کاربرد آجر نسوز در نما ساختمان

امروزه ما می‌دانیم نمای ظاهری ساختمان تبدیل به یکی بخش‌های بسیار مهم در معماری شده است که در پی آن می‌توان به اهدافی چون زیبایی بصری، فروش بهتر ساختمان و جلب توجه افراد دست پیدا کرد.
همچنین یک نمای حرفه‌ای می‌تواند تا سال‌های سال از ساختمان شما مراقبت کرده و طول عمر آن را افزایش دهد.
چنانچه شما هم از این دیدگاه به نمای ساختمان نگاه کنید، به کارگیری مصالح ساختمانی با کیفیت و مرغوب در نما، جزئی از برنامه‌های اصلی طراحی‌تان خواهد شد.
جالب است بدانید که با وجود پایین بودن قیمت آجر نسوز نسبت به بسیاری از مصالح، این محصول در مقابل جذب آب مقاومت کرده و به هیچ عنوان بستری برای شوره، رشد قارچ یا کپک فراهم نمی‌کند.
از سوی دیگر مقاومت رسانایی و حرارتی این نوع از آجر، به خوبی در حفظ انرژی داخل ساختمان عمل کرده و تا حد بالایی در صرفه جویی مفید واقع خواهد شد.

کاربرد آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

در فضای داخلی ساختمان، عموماً گزینه‌های بیشتری برای طراحی و ایجاد زیبایی بصری خیره کننده وجود دارد.
آجر نسوز نیز یکی از همان مواردی است که از گذشته تا کنون با رنگ‌های گرم و شکل هندسی مستطیلی خود، توانایی ایجاد دکوراسیون مدرن، قدیمی یا هر سبکی که مورد پسند شما باشد را به همراه می‌آورد.
کاربرد آجر نسوز اما تنها محدود به بخش دیوارها نبوده و علاوه بر آن می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه در طراحی شومینه‌های مدرن، کف پوش، تزیینات سبک روستیک به کار گرفته شود.
همچنین تنوع بسیار رنگ بندی و امکان انتخاب سایز بندی‌های خاص، انتخاب‌های گسترده‌ای را در اختیار طراحان دکوراسیون گذاشته و یک ساختار منحصر به فرد هنری را ایجاد می‌کند.

گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز

مزایا و معایب آجر نسوز

با یک نگاه کلی به قیمت آجر نسوز و ویژگی‌های ارائه شده توسط سازندگان آن، می‌توان مزایای این مصالح ساختمانی خاص را بیش از معایب آن توصیف کرد.
چرا که در وهله اول امکان انتخاب از میان اندازه‌های متفاوت و رنگ‌های متنوع زیبا، جایگاه ویژه‌ای در بخش هنرهای بصری ارائه می‌کند.

همچنین این آجرها با وجود خاک رس نسوز و فشار بالای متحمل شده در هنگام پخت، بسیار در برابر سرما و گرما مقاوم بوده و طول عمر بالایی خواهد داشت.
دیگر مزیت آن همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم، قابلیت عایق بودن آن و کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی است.

از نقطه نظر سهولت در نصب، وزن بسیار سبک آن موجب شده تا نیازی به سازه نگه دارنده مجزا نداشته و با وجود کمی ملات به راحتی به سطوح می‌چسبد.
از سوی دیگر به علت رعایت استانداردهای تثبیت رنگ، با گذشت سال‌ها هیچ گونه تغییر رنگی نداشته و کاملاً دوست دار محیط زیست هستند.
در نهایت با در اختیار داشتن استاندار میزان جذب آب کمتر از ۲ درصد، نه تنها جذب آب ناچیزی دارد، بلکه به خوبی در مقابل شوره، رشد جلبک و قارچ بر روی خود مقاوم است.

قیمت آجر نسوز به چه عواملی بستگی دارد؟

میتوان از جمله عوامل عمده و موثر بر قیمت گذاری آجر نسوز نما و قیمت هر عدد آجر به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ابعاد و سایز آجر (رایج ترین سایز آجر های نسوز ۳۳*۷ می باشند که با ۱ سانتی متر بندکشی حدود ۳۹ پلاک از آن در هر متر مربع مورد نیاز می باشد.)
  2. رنگ آجر (هر چقدر اکسید آهن بیشتر باشد آجر به رنگ تیره تر و گران تر می باشد)
  3. برند آجر  (کارخانه تولید کننده و روش تولید)
  4. کیفیت تولید آجر (دستگاه های روز در تولید آجر)
  5. عرضه و تقاضا در بازار آجر
  6. تورم و تغییرات قیمت مصالح
  7. حجم سفارش و فروش آجر

تفاوت گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز

گرانترین قیمت آجر نسوز با ارزانترین آن دارای تفاوت هایی از جمله رنگ، نوع کاربری و مواد اولیه آنها است.

آجر نسوز انگلیسی که ارزانترین قیمت آجر نسوز را دارا می باشد دارای طیف رنگی روشن و تیره قرمز است. رنگ قرمز روشن این آجر شامل گلبهی می شود. رنگ های تیره آن نیز شامل زرشکی، جگری و مشکی قرمز است.

از آجر نمای نسوز به عنوان محبوب ترین نوع آجر نما در طراحی نمای خارجی ساختمان و حتی داخلی از آن بسیار استفاده می کنند. اما می توان اظهار داشت که مردم از ارزانترین آجر نسوز یعنی انگلیسی بیشترین استفاده را می کنند.

گرانترین آجر نسوز که نوعی آجری لاکچری محسوب می شود در نما خارجی و هم نما داخلی کافی شاپ ها، مغازه ها، اتاق خواب و… مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که آجر های نسوز شاموتی صنعتی با نام های (تخت و کونیک) که برای ساخت کوره، باربیکیو و شومینه مورد استفاده قرار میگیرند نیز از گران ترین انواع آجر نسوز محسوب می شوند.

ارزانترین آجر نسوز کدامند؟

ارزانترین قیمت آجر نسوز متعلق به آجر نما انگلیسی است.

آجر نسوز انگلیسی که به آن آجر سمیرم نیز می گویند بسیار پر طرفدار و پر کاربرد است؛ شما می توانید انواع این آجر را که در لیست زیر درج شده است از سایت آجر دوران خریداری نمایید:

  • پلاک ۷ انگلیسی
  • پلاک ۵٫۵ انگلیسی
  • پلاک کامل انگلیسی
  • ال ۷ انگلیسی
  • ال ۵٫۵ انگلیسی
  • انگلیسی کف

همان طور که گفته شد، ارزانترین قیمت آجر نسوز متعلق به آجر انگلیسی نما می باشد. با توجه به کاربرد های بسیار زیادی که این آجر دارد و قیمت مناسب آن، از بهترین گزینه ها برای علاقه مندان به نمای آجری محسوب می شود. شما می توانید از آجر نما انگلیسی در مواردی که در لیست زیر بیان شده است استفاده کنید:

  • طراحی نما خارجی ساختمان؛
  • نمای ویلا انگلیسی؛
  • ساخت شومینه و باربیکیو؛
  • دکوراسیون داخلی منزل از جمله (آشپزخانه، اتاق خواب، دیوار پشت تلویزیون و…)؛
  • طراحی کفپوش پیاده رو در باغ و ویلا.

گران ترین و ارزان ترین آجر نسوز

کاربردهای گرانترین اجر نسوز

آجر شاموتی انواع مختلفی دارد؛ نوعی از این آجر که به طور میانگین گرانترین قیمت آجر نسوز را به خود اختصاص داده است، آجر شاموتی صنعتی است.

یکی دیگر از گرانترین قیمت آجر نسوز، رنگ مشکی آن است. دلیل گرانی آجر نسوز مشکی، نوع موادی است که هنگام پخت به آن اضافه می کنند. این مواد رنگ مشکی به آجر نسوز می دهد اما سایر رنگ های آن از خاک و میزان دمای کوره می باشد.

از آنجایی که رنگ مشکی در طراحی و دکوراسیون یکی از لوکس ترین رنگ ها محسوب می شود، استفاده از آن در محیط های کافی شاپ، دکوراسیون اداری، مغازه های لوکس و… نمایی شیک و جذاب در کنار سایر متریال ها و رنگ ها ایجاد می کند.

مقایسه آجر شاموتی و آجر سمیرم

آجر شاموت به دلیل استفاده از خاک دارای شاموت که نوعی خاک نسوز می باشد و از معادن طبس اسخراج می گردد کمی گرانتر از آجر سمیرم می باشد.

دانه های سیاه روی آجر شاموتی که به رنگ سیاه می باشند مربوط به آهن موجود در شاموت می باشد. همچنین خاطر نشان میکنیم که حد وسط قیمت آجر ها مربوط به آجر های نسوز شاموتی می شوند که تعادل متوسط قیمتی آجر نسوز را دارا می باشند.

آجر سمیرم نسوز یا همان آجر انگلیسی یک آجر نسوز پر مصرف می باشد و به دلیل تولید بالای آجر سمیرم بر روی کیفیت پخت و تولید آن بسیار توجه شده است و قیمت بسیار مناسب را در بین آجرهای نسوز دارد.

فرق اصلی آجر شاموتی و آجر سمیرم تفاوت در رنگ آن می باشد آجرهای سمیرم در طیف رنگی جیگری و قهوه ای می باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید