مقالات تخصصی

ابعاد استاندارد آجر نسوز

ابعاد استاندارد اجر نسوز

بهترین ابعاد آجر نما کدام است؟ ابعاد استاندارد آجر نسوز برای کوره، باربیکیو یا شومینه و تنور چقدر است؟ انتخاب بهترین سایز آجر نمای ساختمان چه سایزی دارد؟ چه سایزی از آجر نما برای نمای ساختمان من بهتر است استفاده شود؟ برای بررسی همه این موارد تا انتها مقاله با آجر دوران همراه باشید.

ویژگی آجر نسوز نما

مهم ترین و واضح ترین مشخصه اجر نسوز مقاومت آن در برابر حرارت های زیاد است. علاوه بر مقاومت در برابر حرارت این آجر در برابر خطرات و آسیب های مختلف هم در سطح بالایی از استحکام و مقاومت قرار دارد. برای تولید آجر نسوز از خاک رس، خاک نسوز و مواد و عناصر دیگر استفاده می شود. آجرهای نسوز نما برای ساختمان های مختلفی مانند، مدارس، مساجد، سوله ها و… کاربرد دارند. در موارد صنعتی از آجر نسوز برای پوشش کوره های مختلف استفاده می شود. آجر نسوز بر اساس نوع خاک و شکل ظاهری که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود.

انواع مختلف آجرهای نسوز بر اساس نوع خاک و مواد اولیه

آجر نسوز شاموتیمنبع اصلی خاک این آجر از معادن طبس بوده و جزوه با کیفیت ترین و بهترین خاک برای ساخت آجر محسوب می شود. تناژ رنگی اصلی این آجر زرد است و از آجرهای محبوب برای نمای ساختمان است.

آجر نسوز سفید: این آجر از ترکیب خاک نسوز و خاک سنگ آجر نسوز سفید ساخته می شود. آجر نسوز سفید در ۵ طیف رنگی مختلف تولید می شود و عموما از رنگ های آن به صورت ترکیبی برای نمای ساختمان استفاده میشود.

آجر نسوز قرمز سمیرم: خاک مورد استفاده برای تولید این آجر از معادن خاک سمیرم تهیه می شود و از کیفیت خوبی برخوردار است. آجر نسوز سمیرم در طیف های مختلفی از رنگ قرمز تولید می شوند.

آجر نسوز رستیک: آجر نسوز رستیک از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است به همین دلیل کاربرد زیادی برای نمای انواع ساختمان ها دارد. نحوه تولید آجر رستیک به صورت دستی بوده و از ترکیب خاک قرمز سمیرم و خاک شاموت ساخته می شود.

آجر نسوز مشکی و قهوه ای: آجر نسوز مشکی و قهوه ای به دلیل رنگ تیره ای که دارند سلیقه اکثر افراد نیستند و کاربرد کمتری نسبت به دیگر آجرهای نسوز دارند. طیف رنگی این آجر در تناژهای مختلف مشکی و قهوه ای است و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد دارند.

ویژگی های آجر نسوز نما

پیش از آنکه بخواهید با ابعاد آجر نسوز نما آشنا شوید، لازم است ویژگی های آن را بدانید. شاید برای شما پیش آمده که بخواهید انواع آجر دکوراتیو را برای پروژه های ساختمانی خود استفاده کنید. در وهله نخست ویژگی های این آجرها است که می تواند در انتخاب نهایی شما تاثیر گذار باشد. مهمترین ویژگی های آجر نسوز نما عبارت است از:

  • مقاومت فیزیکی و شیمیایی در دماهای بالا
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • گیرایی بالا در تماس با ملات
  • مقاومت فشاری بالا
  • کیفیت پایدار
  • ماندگاری و دوام زیاد
  • انعطاف پذیر در شرایط آب و هوایی مختلف
  • تنوع بالای طرح، رنگ و اندازه
  • قابل استفاده برای انواع سبک طراحی معماری
  • مقاوم در برابر ساییدگی و فرسایش

ابعاد استاندارد آجر

ابعاد آجر

ابعاد آجر در هر کشور بنا بر استانداردهای موجود در آن کشور، متفاوت است. برای مثال ابعاد استاندارد آجر در انگلستان ۲۱.۵*۱۰.۲۵*۶.۵ و در ایالات متحده آمریکا ۲۰.۳*۹.۲*۵.۷ است. در ایران نیز ابعاد آجر نظامی ۵۰*۵۰*۵ و ابعاد آجرهایی که در دیوارچینی استفاده می‌شوند عموماً ۲۰*۱۰*۵ یا ۲۲*۱۱*۲.۵ سانتی‌متر است. یکی از دلایل این تنوع در ابعاد، کاربرد آجر است. که هر آجر با توجه به کاربردی که دارد، ابعادش با دیگر آجرها متفاوت است.

ابعاد آجر فشاری

آجر فشاری یا آجر گری از اولین انواع آجر است و امروزه بیشتر در ساخت فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد آجر فشاری ۲۲*۱۱*۵.۵ سانتی‌متر یا ۲۰*۱۰*۵ سانتی‌متر است. هم‌چنین  این آجر را با همین طول و عرض و ضخامت‌های ۳ یا ۴ سانتی‌متر نیز تولید می‌کنند. وزن هر آجر فشاری یا آجر گری برابر با ۲.۵ کیلوگرم است.

ابعاد آجر سه سانتی

آجر سه سانتی همان‌طور که از نامش پیداست، به ضخامت ۳ سانتی‌متر تولید می‌شود. ضخامت کم این آجرها بر زیبایی نمای کار شده با این آجر می‌افزاید. و به خاطر کاربردشان در نما معمولا در رنگ‌های متنوعی مثل قرمز، سفید و زرد تولید می‌شوند. ابعاد آجر سه سانتی برابر است با ۲۲*۱۱*۳. البته این آجر با ضخامت‌های ۳.۵ و ۴ سانتی‌متر نیز یافت می‌شود.

ابعاد آجر سفال سوراخ دار

آجر سفال سوراخ‌دار همان آجرهایی هستند که در سطح خود دارای سوراخ می‌باشند. ابعاد آجر سفال و تعداد سوراخ‌های آن بسته به کارخانه سازنده‌اش می‌تواند متفاوت باشد. ابعاد متداول آجر سفال سوراخ دار ۱۹.۵*۹*۵، ۲۰*۱۰*۵، ۲۱.۵*۱۰*۵.۵، ۲۱.۵*۱۰.۳*۴، ۲۱.۵*۱۰.۳*۵،  ۲۲*۱۰*۴ و یا ۲۲*۱۰*۵.۵ سانتی‌متر است. ضخامت دیواره‌های این آجر نباید کمتر از ۸ میلی‌متر باشد.

ابعاد آجر قزاقی

آجر قزاقی از قدیمی‌ترین نوع آجرها می‌باشد. آجر قزاقی که به آجر ختایی یا نظامی نیز معروف است در رنگ‌های متنوع و با ابعاد مختلف ساخته می‌شود. از این آجر عموما برای کف استفاده می‌شد. آجر ختایی که نوعی از آجر قزاقی است و در کف حیاط‌ ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شده، دارای ابعاد ۲۵*۲۵*۵ است. هم چنین آجر نظامی که در سربازخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی استفاده می‌شد، دارای ابعاد ۵۰*۵۰*۵ یا ۴۰*۴۰*۵ است.

ابعاد آجر نما

آجرهای نما، آجرهایی با مقاومت بالا هستند که برای زیبایی نمای ساختمان به کار می‌روند. این آجرها در رنگ‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. ابعاد مختلف آجر نما و وزن تقریبی آن‌ها عبارتند از:

  • ۳۲*۷*۲.۵ سانتی‌متر با وزن ۹۰۰ گرم
  • ۲۰*۴*۲ سانتی‌متر با وزن ۲۷۰ گرم
  • ۱۰*۴*۲ سانتی‌متر با وزن ۱۴۰ گرم
  • ۱۰*۵.۵*۲ سانتی‌متر با وزن ۱۷۵ گرم
  • ۲۰*۵.۵*۲ سانتی‌متر با وزن ۳۵۰ گرم

ابعاد آجر نسوز نما

آجر نسوز نما از انواع آجر نما است که در برابر حرارت و آتش‌سوزی مقاوم است. ابعاد آجر نسوز نما بسیار متنوع است. انواع مختلف آجر نسوز نما مثل آجر کرکره‌ای یا آجر نسوز پلاک در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. آجر نسوز قرمز که از پر استفاده‌ترین آجرهای نسوز نما است در ابعاد ۳۲*۷*۲.۵، ۲۰*۵.۵*۲.۵، ۲۶*۵.۵*۲.۵، ۲۰*۲۰*۲.۷، ۲۰*۱۰*۲.۷، ۲۰*۱۰*۵.۵، ۴۰*۸*۲.۵ و ۷۰*۱۲*۳ سانتی‌متر تولید می‌شود.

ابعاد آجر سفال سقفی

آجر سفال سقفی که به آن‌ها بلوک سفال سقفی نیز گفته می‌شود و بلوک‌های بزرگ توخالی هستند، در ساخت سقف‌ها کاربرد دارند. این آجرها در سقف‌های تیرچه بتنی در بین سقف‌ها قرار می‌گیرند. ابعاد این آجرها معمولا ۴۰*۲۰*۲۰ یا ۴۰*۲۵*۲۵ است.

ابعاد استاندارد آجر

ابعاد استاندارد آجر در ایران

استاندارد شماره ۷ سازمان ملی استاندارد ایران در بند ۶-۱-۱ خود می‌گوید که ابعاد آجر بنا بر سفارش مشتری تعیین می‌شود و رواداری آجر بر اساس اندازه اسمی اعلامی از سوی تولیدکننده، در هر بعد و برای ۱۰ عدد آجر منفرد باید با جدول زیر منطبق باشد.

محدوده اندازه هر بعد آجر (میلی‌متر) رواداری (میلی‌متر)
آجر توکار آجر با مقاومت بالا و نما
≤۵۰ ۳ ۱
≤۱۰۰ تا >۵۰ ۴ ۱
≤۱۵۰ تا >۱۰۰ ۴ ۱.۵
≤۲۵۰ تا >۱۵۰ ۵ ۲
≤۳۵۰ تا >۲۵۰ ۷ ۳
>۳۵۰ ۷ ۴

آزمون ابعاد آجر

این ابعاد را می‌توان با وسایلی همچون کولیس با شاخک‌هایی به حداقل اندازه‌ی بزرگ‌ترین بعد آجر و ابزار تراشه‌گیری انجام داد. برای بررسی ابعاد آجر باید به طور تصادفی ۱۰ تا از آن را انتخاب کرده و بعد از تمیز کردن و تراشیدن زائده‌های اطراف آن‌ها، ابعاد درازا، پهنا و عرض هرکدام را جداگانه ۲ بار اندازه گرفت. میانگین اندازه‌ی هر بعد آجر، معرف اندازه‌ی آن بعد است.

جمع بندی

زمانی که می خواهید برای سازه های مختلفی که مدنظر دارید آجر خریداری کنید عوامل مختلفی را مثل ابعاد، رنگ، طرح و …. در نظر میگیرید. عوامل موثر رنگ آجر می تواند دست شما را در انتخاب بهترین رنگ باز بگذارد. از طرف دیگر ابعاد ابعاد آجر نسوز نما نیز می تواند محاسبه شما را برای میزان آجر مورد نیاز تسهیل کند. از همین رو باید پارامترهایی که می تواند شما را در خرید آجر کمک کند به خوبی مورد توجه قرار دهید. نکته مهمی که باید درباره ابعاد آجر نسوز بدانید، مزیتی است که برای شما دارد. علاوه بر اینکه می توانید به راحتی میزان آجر مورد نیاز را محاسبه کنید، می توانید از اتلاف هزینه اضافی نیز پیشگیری کنید. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که لازم است درباره ابعاد انواع آجر نما نسوز بدانید را بیان کنیم تا در زمان خرید انتخاب مناسب را داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید