مقالات تخصصی

معرفی انواع آجر نما نسوز

انواع آجر نما نسوز

نمای ساختمان اولین چیزی است که از یک آپارتمان دیده می‌شود و بسیار مهم است که نمای ساختمان زیبا باشد و با دقت کار شده باشد. آجر نما یکی از انواع روش‌ها برای نمای ساختمان است که جلوه زیبایی به دیواره‌های بیرونی می‌دهد. آجر نما انواع مختلفی دارد که بر اساس سلیقه و نیاز خود می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید.در این مقاله سعی داریم  انواع آجر نما نسوز را معرفی کنیم تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب نمایید. با آجر دوران همراه باشید.

آجر نما چیست؟‌

آجر نما نوعی استفاده از انواع آجر و ملات در طراحی نمای ساختمان است که می‌تواند در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه شود. از آنجایی که این آجر‌ها خارجی‌ترین بخش ساختمان هستند باید علاوه بر زیبایی مقاومت کافی نیز داشته باشند. این نمای آجری باید در مقابل نور خورشید، رطوبت ناشی از باران و برف و گرمای هوا مقاوم باشد.

رنگ آجر نما نیز در عین تنوع باید مقاومت کافی داشته باشد. زیرا ممکن است در صورت با کیفیت نبودن آجر‌ها با گذشت زمان رنگ آن‌ها دچار تغییر شود و زیبایی اولیه را نداشته باشند. رنگ آجر‌ها می‌تواند بازه‌ای بین رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی،‌ زرد و یا سفید و خاکستری و طوسی داشته باشد. بیش از صد رنگ مختلف برای آجر نما وجود دارد که می‌توانید بر اساس سایر بخش‌های نمای ساختمان مانند رنگ پنجره‌ها و باقی دیوار‌ها که ممکن است از جنس سنگ باشند رنگ مناسب و هماهنگ با آن‌ها را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که آجری که برای نما انتخاب می‌کنید از نوع بهترین آجر نما باشد تا دچار شوره آجر نشود و لکه‌های سفید پس از گذشت مدتی بر روی آن نمایان نگردد. در ساخت برخی از انواع آجر نما از فناوری نانو نیز استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری در نمای آجری باعث می‌شود تا مقاومت نما بالا برود و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت‌ (که شوره آجر را ایجاد می‌کند) و همچنین تابش مستقیم نور خورشید مقاوت بیشتری داشته باشد.

اگر آجر نما به درستی نصب شود به هیچ عنوان لق نخواهد شد و نمای زیبا و ماندگاری را برای شما به وجود می‌آورد. همچنین این نما می‌تواند به علت مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و عایق بودن، فضایی بین هوای بیرون و داخل ساختمان ایجاد کند و از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. این نما می‌تواند طول عمر بالایی داشته باشد و در صورت شوره نزدن می‌تواند تا سال‌های طولانی به همان شکل باقی بماند.

ابعاد استاندارد آجر

 انواع آجر نما نسوز

آجر نما بر اساس نوع ساختار، شکل ظاهری و جنس آجر‌ها انواع مختلفی دارد که که بر اساس نیاز خود می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید. انواع آجر نما می‌توانند در برخی مواقع از لحاظ کیفیت نیز با یکدیگر متفاوت باشند. بهتر است در زمینه طراحی نما با آجر مناسب و انتخاب نوع آجر آن، از یک متخصص طراحی نما مشورت بگیرید. در ادامه به بررسی انواع آجر نما می‌پردازیم تا بتوانید بر اساس سلیقه خود نوع موردنظرتان را بیابید.

آجرنما شاموتی

این محصول نمونه ای از آجرهای بادوام می باشد که در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال در رنگ و ابعاد مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای روشن، قهوه ای اخرایی، قهوه ای تیره و نارنجی تیره از جمله رنگ های این محصول می باشند. این متریال در شکل های مستطیل و مربع تولید و به بازار عرضه می شود. آجرنما شاموتی را می توان در دسته آجرهای نسوز قرار داد.

آجر نما پلاک

یکی دیگر از انواع آجرنما، آجر پلاک می باشد که در برابر تغییرات محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در ساخت این محصول از خاک رس و افزودنی های دیگر استفاده می شود و می توان آن را در رنگ های مختلف همچون زرد، نارنجی و قهوه ای تهیه و در نمای ساختمان مورد استفاده قرار داد.

از ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر حریق و آتش سوزی و کمترین میزان شوره زدگی در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. به احتمال زیاد نام آجرنما قزاقی را تا به حال شنیدید.

بد نیست بدانید این محصول نوعی آجر پلاک است که در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این متریال می توان به رنگ روشن آن ها و امکان تولید در ابعاد و ضخامت های مختلف اشاره کرد.

آجر نما رستیک

این متریال در دسته انواع آجر نسوز قرار دارد و از آن هم به عنوان آجر نما و هم در طراحی داخلی استفاده می شود. این آجر از لحاظ ابعاد به آجرهای معمولی شباهت دارد، اما از لحاظ ظاهری دارای ناهمواری هایی می باشد که می تواند در زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان دخیل باشد.

آجرنما حصیری

این متریال از دیگر انواع آجرنما است و همان طور که از نام آن پیداست، دارای بافتی شبیه به حصیر می باشد. این محصول دارای تنوع بالایی در رنگ و طرح می باشد و می تواند نمای متفاوتی در ساختمان ایجاد کند.

نمونه ای از این آجر به شکل لعابی تولید می شود و از این رو از مقاومت بالاتری در برابر نور خورشید برخوردار می باشد. آجرنما حصیری لعابدار نمای بسیار زیبایی دارد و از این رو باعث طراحی زیبای نمای ساختمان می شود.

آجرنما کرکره ای

این محصول از زیبایی زیادی برخوردار است و از این رو محبوبیت بالایی در به کارگیری در طراحی نما دارد. در ساخت این محصول  از خاک نسوز استفاده می شود و به همین خاطر می توان آن را در دسته آجرهای نسوز قرار داد.

آجرنما کرکره ای از قابلیت حفظ دما و مقاومت در هر شرایطی برخوردار می باشد و در رنگ های تیره و قهوه ای مایل به قرمز به بازار عرضه می شود.

این متریال می تواند تا دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد را تحمل کند. استفاده از این نمونه آجر نما باعث افزایش دوام و استحکام نمای ساختمان می شود و از ایجاد شوره بر روی آجر جلوگیری به عمل می آورد.

آجرنما لعابی

در ساخت این متریال از مواد اولیه آجرهای معمولی استفاده می شود و پس از ساخت، یک لایه لعاب مقاوم بر روی آن ها اعمال می گردد. این لعاب در رنگ های مختلف تولید می شود و می توان آن را به عنوان یک لایه محافظ در نظر گرفت.

این لایه محافظ باعث افزایش ثبات آجر لعابی می شود. از جمله ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی، نفوذ رطوبت، هوازدگی، فرسایش و مواد شیمیایی اشاره کرد.

این محصول در رنگ های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. تنوع رنگی این محصول می تواند در زیبایی هرچه بیشتر ساختمان تاثیرگذار باشد.

آجر نما نسوز

نمونه ای از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع آجر نما، آجر نسوز می باشد. این محصول از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است و نمونه ای از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می رود.

این محصول می تواند عملکردی شبیه به عایق داشته و از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری به عمل آورد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، بارندگی، شرایط مختلف جوی و فرسایش اشاره کرد.
 انواع آجر نما نسوز

مزایای خرید انواع آجر نما نسوز

از مزیت های اجر نسوز، بایستی به مقاومت آن ها در برابر اقلیم های مختلف آب و هوایی، باران های اسیدی، اکسید شدن و غیره اشاره نماییم.

همچنین باید بگوییم که آجر های نسوز به خوبی قابل نصب هستند و نصب آن ها بسیار راحت است تا حدی که شما می توانید از ملات های معمولی یا همچنین ملات های خشکه چینی کف استفاده نمایید. از آنجایی که در ساخت آجر های نسوز از مواد آلاینده استفاده نمی شود، با محیط زیست سازگاری خوبی دارند. تنوع در طرح، رنگ و اندازه آن ها نیز می ‌تواند از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این آجر ها به شمار آید.

از دیگر مزایای خرید آجر نسوز می‌توان به وزن سبک، راندمان بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی زمانی اتفاق می‌افتد که آجر نسوز سریعا گرم و به کُندی سرد می‌شود. نصب آجر نسوز بسیار آسان بوده و در مدت زمان کمتری صورت می‌گیرد.

نصب انواع آجر نما نسوز

اجر نسوز را می توان با ملات سیمان یا چسب بر روی سطح مورد نظر کار کرد. استفاده از آجرهای نسوز با طرح های متنوع و ترکیب آن ها با هم نمای بسیار زیبایی به ساختمان می دهد. این نوع آجر هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد.

آجرهای نسوز دارای طرح و رنگ متنوعی هستند بنابراین قبل از اجرای آن ها باید یک طرحی را برای ترکیب آن ها ازقبل تهیه کنید، در غیر این صورت دسترسی به نمای ایده آل و ترکیب زیبا امکان پذیر نیست.

قیمت انواع آجر نما نسوز

همانطور که ذکر شد، آجرنسوز در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. ابعاد آجر نسوز و متریال هایی که در تولید آن به کار می روند، در قیمت آجرنسوز تاثیرگذار هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید