مقالات تخصصی

بررسی انواع آجر نما و کاربرد هرکدام

انواع آجر نما

بررسی انواع آجر نما و کاربرد هرکدام : امروزه آجر به دلیل تنوع بالایی که در مدل و رنگ دارد نه تنها در دیوار چینی بلکه در نما نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. کاربرد آجر نما باعث شده تا توجه بسیاری از طراحان و معماران برای ایجاد نمایی مدرن و چشم گیر جلب شود. شاید تا به حال این تصور در شما وجود داشته است که کاربرد آجر در نما تنها برای مدارس و ساختمان های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در ادامه این مقاله از آجر دوران ، ما قرار است این تصور همگانی را تغییر داده و شما را با کاربرد انواع آجر نماهایی که توانسته اند بناهایی جذاب و منحصر به فرد ایجاد کنند بیشتر آشنا کنیم، بنابراین پیشنهاد می شود ادامه این مطلب را از دست ندهید!

ویژگی های آجر نما

همان گونه که در بالا گفتیم، یکی از مصالح ساختمانی پرمصرف در طراحی نما، آجر نما می باشد. همان گونه که از نام این محصول پیداست، از آن در طراحی نمای ساختمان استفاده می شود.

متریالی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، باید از مقاومت کافی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار باشد. آجرهای نما، عموما دارای تنوع رنگی هستند و از این رو دست افراد برای انتخاب نمونه متناسب باسلیقه و سایر المان ها را باز می گذارد.

از آن جایی که این متریال در معرض تابش نور خورشید قرار دارد، رنگ آن باید از ماندگاری بالایی برخوردار باشد. در ساخت برخی از مدل های این نوع آجر از فناوری نانو استفاده می شود و همین امر باعث افزایش استحکام و مقاومت آن ها در برابر شرایط محیطی متفاوت می شود.

آجرهای نما عموما دارای مقاومت فشاری بالایی هستند. این نوع آجر نسبت به نمونه های معمولی سبک تر است و نصب آن آسان تر می باشد. از دیگر ویژگی های این متریال می توان به طول عمر بالا و عدم ایجاد هرگونه خوردگی در آن ها اشاره کرد.

این محصول در صورت نصب صحیح، هیچ گاه دچار لق شدگی نمی شود و نیاز به استفاده از نگهدارنده نیز ندارد. یکی از ویژگی های بارز این محصول، خاصیت عایق دما بودن آن می باشد که می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد.

آیا کاربرد آجر نما تنها در نمای بیرونی ساختمان های قدیمی است؟

آجر، هویت بخش نما و ساختمان می باشد. انواع آجر با رنگ های متنوعی که دارند در نمای خارجی و داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و با هر سبک طراحی نظیر مدرن، کلاسیک، سنتی، ترکیبی و… سازگار می باشند.

آجرها در عین سادگی که دارند می توانند نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد ایجاد کنند. کاربرد آجر در نما زمانی معنا پیدا می کند که بتواند در کنار مصالح دیگر مورد استفاده قرار گیرد و با بازی رنگی که ایجاد می کند، هیجان را در افراد و نمای داخلی و خارجی ساختمان فراهم کند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که هنگام استفاده از آجر در نمای خارجی و داخلی ساختمان، نیاز است تا با انواع آجر نما و روش های نصب و نکات مربوط به هرکدام آشنایی کافی را داشته باشید تا به بهترین نحو ممکن نمای دلخواه خود را ایجاد نمایید.

انواع آجر نما

کاربرد انواع آجر در نماهای مدرن را بشناسید

آجرهای مختلفی که امروزه وجود دارند در صنعت ساختمان سازی به ۲ دسته تقسیم می شوند. آجرهایی که برای دیوار چینی و ساختمان سازی استفاده می شوند و آجرهایی که برای نما کاربرد دارند. برخی آجرها هم برای نما و هم دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرند مانند آجر سنتی یا قزاقی.

برخی دیگر از آجرها را نیز می توان در نمای خارجی و هم نمای داخلی استفاده کرد مانند آجر نما نسوز، آجر لعابی و آجر رستیک.

آجر دکوراتیو یا هلندی بیشترین کاربرد آجر نما در طراحی داخلی را به خود اختصاص داده اند. در ادامه می توانید توضیحات کاملتری در خصوص کاربرد آجر نما مطالعه کرده .

انواع آجر نما و کاربرد هرکدام

آجرهای نما در ساختمان‌ها، ویژگی و کاربردهای متنوعی داشته و بر همین اساس، انواع مختفی از آن‌ها نیز تولید شده و در بازار عرضه می‌شود. در ادامه انواع آجرهای نمای ساختمانی به همراه توضیحات کافی، معرفی خواهد شد تا خریداران بتوانند در زمان خرید، بهترین انتخاب را داشته باشند.

1. آجر نما نسوز

آجرهای نمای نسوز در واقع همان سرامیک ‌هایی هستند که از خاک‌های نسوز تولید می‌شوند. از نظر زیبایی، استفاده از این آجرها می‌تواند جذابیت ساختمان را افزایش دهد. این نوع آجرهای باکیفیت، دوام بسیار بالایی داشته و سالیان سال، رنگ آن‌ها ثابت باقی می‌ماند.

2. آجر نما شاموتی

یکی دیگر از انواع آجر نما، آجرهای شاموتی هستند که یکی از پر مصرف ترین و پرفروش ترین آجرهای آجر دوران نیز بوده است و  جزو مقاوم‌ ترین آجرها به حساب می‌آیند. این آجرها در نمای ساختمان، برای ایجاد زیبایی و نمایی متفاوت استفاده شده و در رنگ‌ها، ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از انواع رنگ‌های آجر شاموتی می‌توان به زرد، زرد متمایل به نارنجی، نارنجی تیره، قهوه‌ای اخرایی، قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای تیره اشاره کرد. در واقع رنگ این نوع آجرها با تغییر درصد آهن موجود در ترکیبات آن‌ها تغییر می‌کند. آجرهایی با رنگ روشن‌تر، درصد آهن کمتری داشته و هرچه درصد آهن در ترکیبات افزایش یابد، رنگ آجرنما نیز تیره‌تر خواهد شد.

آجرهای شاموتی همچنین در شکل‌های مختلفی نظیر مستطیل و مربع تولید می‌شوند. مطابق با نوع نما و طراحی معماری ساختمان، می‌توان یکی از این اشکال را برای زیبا سازی انتخاب نمود. این آجرها در زاویه‌ها نیز نصب می‌شوند. به طور کلی، آجرهای نمای شاموتی، رنگ ثابتی داشته و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حرارت، مقاومت بسیار بالایی دارند. از دیگر ویژگی‌هایآن‌ها نیز می‌توان به مقاومت در برابر باران اسیدی، عدم شوره زدگی و همچنین مقاومت در برابر سایش و نوسانات دمایی اشاره کرد. با توجه به موارد گفته شده، این نوع آجر نما یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی نمای ساختمان بوده و همچنین می‌توان از آن برای نماهای داخلی و حتی دیوار شومینه نیز استفاده کرد.

3. انواع آجرنما پلاک

آجر نمای پلاک یکی در از انواع آجر نما بوده که در برابر تغییرات محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد. | جالب است بدانید در بعضی موارد منظور از نام آجر پلاک در بازار آجر در ایران ، ابعاد خاص این آجر است. در تهیه این نوع آجرها از خاک ُرس و دیگر افزودنی‌های لازم استفاده شده و در رنگ‌بندی زرد، نارنجی و قهوه‌ای در بازار عرضه می‌شوند. از آجرهای پلاک در نمای ساختمان‌ های مختلف مسکونی، اداری، ویلاها و مجتمع‌های تجاری استفاده شده و در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرند.

یکیدیگر از انواع آجر نما پلاک، آجرهای قذافی هستندکه معمولاً رنگ روشنی داشته و برای نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارند. ابعاد آجرهای مدل قذافی و همچنین بافت آن‌ها، با آجر پلاک تفاوت دارد. با توجه به نوع طراحی نمای داخلی و بیرونی می‌توان از یک یا چند نوع آجر نما پلاک برای ظرافت کاری بیشتر استفاده کرد. این آجرها دچار کمترین شوره‌ زدگی در برابر تغییرات محیطی می‌شوند.

4. آجرنما شیل

یکی دیگر از موادی که در ساخت آجرهای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاک سنگ‌های شیل خواهد بود. معمولاً رنگ انواع آجر نما شیل، متمایل به قرمز بوده و در رنگ‌های دیگری مانند گل بهی، قهوه‌ای، کرم و غیره تولید و عرضه می‌شوند. آجرهای شیل، استحکام فشاری بسیار بالایی داشته و همچنین در برابر یخ ‌زدگی و شوره‌ زدگی مقاومت دارند. همچنین جذب آب نیز در آجرها پایین ‌تر است. در واقع رطوبت درون آن‌ها باقیمانده و به سرعت نیز خارج می‌شود، همین موجب شده تا این آجرها دچار شوره ‌زدگی نشوند.

آجر نما شیل نیز انواع مختلفی داشته که شامل شیل ابعاد بزرگ، شیل مهندسی، شیل با حفره‌ های زیاد، شیل کوئین، شیل کینگ و شیل الیت می ‌شود. قیمت آجر نما شیل به موارد بسیاری نیز مانند نوع آجر نما، ابعاد آجر نما، رنگ و کیفیت آن‌ها بستگی دارد. همچنین قیمت این نوع آجر نما کمی کمتر از آجرهای نسوز بوده ولی استقامت بالای آن‌ها قابل قبول و مقرون به صرفه است.

انواع آجر نما

5. انواع آجر نما سنتی

یکی از ویژگی‌ ها و مزایای انواع آجر نما سنتی باید به تنوع رنگ آنها و استفاده در دیوار های داخلی و خارجی اشاره کرد. عملیات برش و سوراخ‌ کاری بر روی این نوع آجرنما به سادگی انجام شده و انعطاف زیادی دارند. وزن کم آجر نمای سنتی موجب شده تا حمل و نقل آن‌ها به آسانی انجام گیرد که همین امر در کاهش هزینه‌ها تأثیر زیادی دارد.

6. آجر نمای کرکره‌ای

آجر نمای کرکره‌ای یکی از زیباترین انواع آجرهای نما هستندکه در اجرای نمای بیرونی، کاربرد فراوانی دارد. متریال اصلی ساخت این آجرهای نما، خاک ‌های نسوز هستندکه همین امر موجب شده که این آجرها در دسته آجرهای نمای نسوز قرار گیرند. همچنین آجرهای کرکره‌ای در برابر حرارت، رطوبت و بارندگی نیز مقاومت زیادی دارند. عرض این نوع آجرها، کم و باریک است و به همین دلیل به آن‌ها کرکره‌ای می‌گویند. به علت زیبایی این آجرها، بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته‌اند.

7. آجر نما حصیری

همانطورکه از اسم این نوع آجر نیز مشخص است، بافتی مشابه حصیردارند و از این رو به آجر نمای حصیری معروف هستند. انواع آجر نما حصیری در رنگ و بافت متنوعی در بازار موجود بوده و از این رو می‌توان انواع آن را در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی استفاده نمود. برخی از این نوع آجرها، به شکل لعابی تولید شده که این نوع آجرها، استقامت بالایی در برابر نور خورشید دارند. نوع لعابی آجر نمای حصیری، نمای بسیار زیبایی ایجاد کرده و نمای ساختمان را مدرن ‌تر می‌کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید